לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    כדאי לדעת – מה הדין במקרה שאין צוואה לנפטר?

    חוק הירושה, התשכ"ה-1965 קובע את סדר היורשים על פי דין במקרה שהמנוח לא הותיר אחריו צוואה. באופן עקרוני מומלץ לכל אדם לערוך צוואה, כך ניתן למנוע סכסוכי יורשים, אפשר להגן על בן או בת הזוג וניתן לקבוע הוראות שונות בהתאם לרצון החופשי של המצווה. בהיעדר צוואה עיזבון המנוח יחולק בין יורשיו של הנפטר על פי מפתח שנקבע בחוק הירושה, ובהיעדר יורשים עיזבון המנוח יועבר לידי האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

    ירושה על פי דין

    אם המנוח לא הותיר אחריו צוואה, הירושה נקראת ירושה על פי דין. היורשים של המנוח יכולים להיות קרוביו בהתאם לקבוע בחוק הירושה. כדי לחלק את עיזבון המנוח במקרה של ירושה על פי דין יש להגיש בקשה מסודרת למתן צו ירושה. את הבקשה למתן צו ירושה יש להגיש לרשם לענייני ירושה לפי מקום מגוריו האחרון של המנוח. אגב, אם המנוח התגורר בחו"ל ולא בישראל, יש להגיש את הבקשה למתן צו ירושה לפי המקום של הנכס השייך לעיזבון המנוח. אפשר להגיש את הבקשה גם לבית דין רבני.

    אם המנוח הותיר אחריו צוואה היורשים צריכים להגיש בקשה למתן צו קיום צוואה. את הבקשה מגישים ללשכת הרשם לענייני ירושה.

    מי יכול לרשת לפי חוק הירושה?

    שיטת הירושה בישראל מבוססת על קשר דם בין אבות לבנים, לכן לפי החוק היורשים של המנוח הם קרובי משפחתו הקרובים אליו ביותר – בן/בת זוג, הורים, צאצאים או קרובי משפחה אחרים, על פי סדר הירושה. אגב, למעשה רק בני הזוג הם היורשים היחידים של המנוח ללא קשר דם. כדאי לדעת כי בקרב היורשים יכולים להיות גם קרובי משפחה שטרם נולדו, כל עוד מועד הלידה חל בתוך 300 ימים מיום פטירת המוריש.

    כאמור, אם אין למנוח יורשים בדרגות הקרבה כפי שנקבע בחוק הירושה, עיזבון המנוח יעבור לידי המדינה, את המדינה מייצג האפוטרופוס הכללי.

    סדר היורשים נקבע בחוק הירושה, ובהיעדר צוואה עיזבון המנוח יחולק שווה בשווה בין בן/בת הזוג של המנוח לבין ילדיו, כאשר הילדים יקבלו חלקים שווים ממחצית העיזבון. החוק קובע את סדר היורשים גם במקרים אחרים, לדוגמה בני זוג ידועים בציבור או במקרה שאין למנוח בן זוג ויש לו ילדים ובמקרים נוספים.

    חשוב לערוך צוואה

    על פי הנתונים פחות ממחצית מהישראלים עורכים צוואה לכן בתי המשפט עמוסי לעייפה בתיקים הקשורים לחלוקת עיזבון של אנשים שנפטרו ולא הותירו צוואה אחריהם. עריכת צוואה מונעת סכסוכים קשים בין היורשים ומאפשרת למוריש לנסח הוראות כדי לחלק את עיזבונו בהתאם לרצונו החופשי. ללא עריכת צוואה המוריש מאבד את חירותו ואת החופש הכלכלי שלו.

    חוק הירושה מאפשר לחלק את עיזבון המנוח רק בין קרובי המשפחה הקרובים ביותר למנוח, בעוד צוואה מאפשרת למוריש לכלול יורשים נוספים שאינם בהכרח מהמשפחה הקרובה.

    כדאי לדעת – מה הדין במקרה שאין צוואה לנפטר?

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support