לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    השפעה בלתי הוגנת

    סעיף 30 א' לחוק הירושה קובע כי ניתן לבטל צוואה שנעשתה בנסיבות של השפעה בלתי הוגנת, אונס, איום, תרמית ו/או תחבולה. במקרים בהם חושדים כי הצוואה נכתבה תחת השפעה לא הוגנת ולכן היא אינה משקפת את רצונו הכנה של המנוח, ניתן לפנות לבית המשפט ולהוכיח את הטענות בגין השפעה לא הוגנת על המצווה. במידה ובית המשפט משתכנע ולטענתו יש עילה מספקת לביטול הצוואה, בית המשפט יורה על כך.

    מהי השפעה בלתי הוגנת?

    צוואה נועדה לשקף את רצונו של אדם כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. לצוואה יש תוקף משפטי, ניתן לבצע בה תיקונים ולשנות אותה, ולאחר מותו של המצווה נהוג לחלק את העיזבון בהתאם לרצונו של המנוח. עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן לקבוע כי אין לצוואה תוקף משפטי מחייב, אחת הסיבות השכיחות היא צוואה שנוסחה תחת השפעה בלתי הוגנת.

    בתי המשפט בארץ בוחנים את המקרה כאשר הכלל המנחה אותם הוא האם הצוואה נעשתה מתוך רצונו החופשי של המנוח. בית המשפט העליון קבע 4 מבחנים כדי לבחון את השאלה האם הצוואה נכתבה תחת השפעה לא הוגנת:

    • מבחן התלות והעצמאות – בדיקת עצמאות פיזית ושכלית של המצווה לאורך תקופת זמן מסוימת ובמועד עריכת הצוואה.
    • מבחן תלות וסיוע – בדיקת מידת הסיוע לו נזקק המצווה ובחינת מידת תלותו של המצווה בסיוע, והאם המסייע מוזכר בצוואה ומה חלקו בירושה.
    • מבחן קשרי המצווה עם אחרים – בדיקה מעמיקה לגילוי מידת בדידותו של המצווה ורמת הניתוק שלו מאחרים.
    • מבחן נסיבות עריכת הצוואה – בדיקת מעורבות הנהנה בעריכת ועשיית הצוואה.

    לאחר הגשת בקשה לבית המשפט כדי לבטל את הצוואה בעקבות השפעה לא הוגנת, בית המשפט מברר את האמת. לרשות בית המשפט אמצעים שונים לגילוי האמת ולגילוי רצונו של המנוח, בין השאר הוא יסתייע בארבעת המבחנים כדי לקבל החלטה עניינית.

    ייצוג וליווי משפטי

    כדי להביא לידי ביטול צוואה בשל השפעה בלתי הוגנת נדרש התובע להוכיח את טענותיו בפני בית המשפט. חשוב לזכור כי בית המשפט מעוניין לכבד את רצונו של המנוח, לכן נטל ההוכחה הכבד מוטל על כתפיו של התובע בתיק. לפיכך, חשוב לפנות לייעוץ משפטי הניתן על ידי עורך דין צוואות וירושות המתמחה בתחום זה. עורך הדין יבדוק את טענותיו של הלקוח ובמידה וימצא כי הצוואה נכתבה תחת השפעה לא הוגנת הוא יכין את המסמכים הנדרשים ויגיש בקשה לבית המשפט.

    הגשת ערעור על צוואה אינה דבר של מה בכך, כדי להוכיח טענות כי הירושה נכתבה תחת השפעה לא הוגנת יש לאסוף מסמכים רלוונטיים על מנת להוכיח את הטענה. כדאי לדעת כי במקרים בהם המצווה צירף לצוואה שכתב אישור רפואי המעיד כי ביום עריכת הצוואה הוא היה במצב המאפשר לו להבין את תוכנה, ניתן לשלול את בקשת ההתנגדות.

    נכתב על ידי:

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שירות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    השפעה בלתי הוגנת

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support