לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    7 הטעויות הכי נפוצות בעריכת צוואה

    צוואה מאפשרת לאדם להורות כיצד יחולק העיזבון שהוא מותיר אחריו לאחר מותו. החוק הישראלי מכיר ב-4 סוגי צוואות, מומלץ לנסח ולערוך את המסמך בעל התוקף המשפטי המחייב רק על ידי עורך דין מיומן המתמחה בדיני צוואה וירושה. חשוב לדעת כי יש טעויות נפוצות העלולות להביא לביטול הצוואה בבית המשפט, ובעזרת עורך דין צוואות מקצועי ומנוסה ניתן להימנע מהטעויות השכיחות, וכך גם אפשר למנוע סכסוכים עתידיים בין היורשים.

    חשוב להדגיש כי טעויות בעריכת הצוואה יכולות להביא לפסילה של המסמך בבית המשפט, ובמצב זה רצונו של המצווה לא ימומש. לכן, חשוב להכיר את הטעויות הנפוצות ביותר בעת עריכת צוואה כדי להימנע מהן, ומומלץ לערוך אותה רק בעזרת עורך דין מנוסה. בכתבה זו נציג בפניכם טעויות נפוצות בעריכת צוואה, כך תוכלו להימנע מפסילתה ולממש את הרצונות שלכם לגבי חלוקת העיזבון.

    חוסר בחוות דעת רפואית

    אחת הטעויות המרכזיות בעת עריכת צוואה היא הטענה שהמצווה לא היה כשיר מבחינה משפטית ובריאותית בעת עריכת המסמך המשפטי המחייב. טענה זו נפוצה במקרים שבהם המצווה מבוגר, לא צלול בדעתו, חולה במחלה קשה או שהוא בעל מוגבלות נפשית או קוגניטיבית.

    לכן, בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי של המוריש חשוב לתצרף לצוואה גם חוות דעת רפואית מרופא מומחה, חוות הדעת מעידה כי המצווה היה צלול בדעתו וכי הוא הבין את חשיבות ומשמעות הצוואה שהא עורך וחותם עליה. כדאי לדעת שבמקרים בהם הוגשה בקשה לבית המשפט לביטול הצוואה, היורשים שמעוניינים לקיימה נדרשים להוכיח כי המצווה היה צלול וכשיר משפטית, זהו נושא מורכב לכן חשוב לצרף חוות דעת רפואית מראש.

    טעויות בעריכת צוואה בכתב יד

    אדם המחליט לערוך צוואה בעצמו ובכתב ידו עלול לעשות טעויות, לעיתים הטעות היא מזערית כמו אי ציון התאריך או עריכת המסמך ללא חתימה בכת ידו של המצווה. בתי המשפט יכולים לפסול את הצוואה ולא לתת לה תוקף משפטי, דבר שהיה נמנע אם המצווה היה מקבל סיוע מעורך דין ועורך איתו את המסמך בכתב יד.

    בעיות עם העדים
    ניתן לפסול צוואה עקב בעיות עם העדים, יש מגון סיבות כמו אי כשרות משפטית של אחד העדים, חתימה רק של עד אחד ולא שני העדים, עריכת צוואה בעל פה כאשר העדים הם גם חלק מהיורשים ועוד.

    ניסוח מעורפל של הצוואה

    הצוואה מפרטת כיצד יחולק העיזבון בין היורשים, על פי רצונו החופשי של המוריש. אם המצווה ערך צוואה המנוסחת באופן מעורפל וקשה להבנה, ובמצבים שהמוריש אינו מפרט באופן ברור ומובן מי היורשים, מה העיזבון כולל ומה החלק המיועד לכל יורש – בית המשפט יכול לבטל את הצוואה, למרות הרצון לכבד את רצונו של המצווה, ובמצב זה העיזבון יחולק בין היורשים על פי דין, כלומר לפי חוק הירושה.

    פגם טכני וטעויות סופר

    פגם טכני וטעויות סופר הן טעויות נפוצות בעת עריכת צוואה, הדבר עלול להביא לביטול הצוואה על ידי בית המשפט או לביטול חלקים ממנה, לדוגמה אי ציון תאריך או צוואה ללא חתימה בכתב יד. בתי המשפט לענייני משפחה מתייחסים לפגמים הטכניים כגורם המטיל ספק באותנטיות של המסמך, לכן במצבים מסוימים הם יורו על ביטול הצוואה במלואה או בחלקה.

    השפעה בלתי הוגנת

    סעיף 30 לחוק הירושה קובע שצוואה שנכתבת תחת אונס, איום, השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית – דינה להתבטל. זו אחת הטעויות הנפוצות והשכיחות ביותר בעריכת צוואות, ובית המשפט יכול להורות על ביטול הצוואה עקב ההשפעה הבלתי הוגנת על המצווה.

    ראוי לציין כי בתי המשפט לענייני משפחה מפעילים מבחנים שונים לקביעת מצבו הפיזי והמנטלי של המוריש בעת עריכת הצוואה ומבחנים נוספים לבדיקת התלות של המצווה באחרים, מידת הניתוק שלו מאנשים ועוד.

    תנאים בלתי סבירים

    עריכת צוואה מאפשרת לכל אדם להחליט כיצד יחולק העיזבון לאחר מותו, בהתאם לרצונו החופשי. החוק מאפשר למצווה להורות על תנאים שונים בצוואתו, אך יש תנאים הנחשבים לבלתי סבירים, ובמצב זה בית המשפט עלול להחליט על ביטול הצוואה או חלקים ממנה.

    כך לדוגמה, ניתן לבטל צוואה שבה המוריש הוסיף תנאי המחייב את אחד מהיורשים להתגרש מאשתו על מנת לקבל את חלקו.

    נכתב על ידי:

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שירות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    7 הטעויות הכי נפוצות בעריכת צוואה

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support