לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    תיקון טעות קולמוס בצוואה

    צוואה מאפשרת לכל אדם להורות כיצד יחולק עיזבונו לאחר מותו, זהו מסמך משפטי בעל תוקף מחייב. החוק בישראל מכיר ב-4 דרכים אפשריות לעריכת צוואה, ולמעשה כל אדם כשיר מבחינה משפטית יכול לערוך את צוואתו בכתב, במו ידיו, וללא עלות כספית. יש גם אפשרות לערוך את הצוואה בפני רשות, להורות את הצוואה בעל פה וניתן לערוך צוואה בפני עדים.

    את הצוואה יש לערוך בהתאם לכללים שנקבעו בחוק הירושה. בעת עריכת המסמך יש מקרים שבהם נופלות טעויות טכניות או טעויות סופר בצוואה. לכן, המחוקק מתייחס לכך והוחלט בדיני הצוואה שיש לכבד את הכלל העיקרי והוא לקיים את דברי המנוח ורצונו. אם מגלים טעות סופר, הנקראת גם טעות קולמוס, במסמך הצוואה, ניתן להוציא צו קיום צוואה לאחר תיקון הטעות, אך יש לפעול נכון כדי לערוך את התיקון בצוואה אחרת בית המשפט עלול לפסוק כי היא אינה כשרה ולבטל את כולה או רק חלקים ממנה.

    כדי להימנע ממקרים אלה ועל מנת להבטיח את קיום הצוואה – מומלץ תמיד לערוך את הצוואה בעזרת עורך דין ירושות וצוואות מנוסה.

    טעות סופר בצוואה

    סעיף 25 לחוק הירושה קובע מה הדין אם מתגלה פגם כלשהו בעריכת הצוואה, עקב טעות קולמוס (טעות סופר) או כתוצאה מכשל טכני. החוק קובע כי בסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה לאשר את צוואתו של המנוח גם אם התגלתה טעות לשונית, לדוגמה טעות כתיב, תחביר או פיסוק.

    טעות סופר בעת כתיבת צוואה עשויה להוביל לסיבוך משפטי בגלל עמימות או קושי להבין את תוכן המסמך ורצונו של המצווה. בית המשפט בוחן את המקרה לעומק והכלל שמנחה אותו הוא לאשר את הצוואה על מנת לכבד את רצונו של המנוח.

    יש לציין כי חוק הירושה מסמיך את בית המשפט לענייני משפחה לבצע תיקון טעות קולמוס בצוואה, ותפקידו של בית המשפט לפרש את צוואת המנוח ע"פ לשונה המקורית. אם בית המשפט מאתר פגם כמו טעות לשונית (טעויות כתיב, תחביר ופיסוק) הוא רשאי על פי דין לתקן את הטקסט, וכך בעצם הוא מפרש מחדש את צוואת המנוח לאחר התיקון.

    יחד עם זאת, תיקון טעות קולמוס מחייב את בית המשפט לענייני משפחה להיות מאוד זהיר ולנקוט בכל האמצעים שיש לו כדי לפרש נכון את צוואת המנוח, בהתאם לכוונת המצווה. אם בית המשפט לא משוכנע מה כוונת המצווה בעת עריכת צוואתו, הוא יכול להחליט על פסילת הצוואה.

    הרצון לקיים את רצונות של המצווה

    כאמור, הכלל שמנחה את השופטים או את הרשם לענייני ירושה הוא שיש לקיים את דברי המצווה ולכבד את רצונו של המנוח. לכן, הרציונל שעומד מאחורי תיקון טעות קולמוס בצוואה הוא שיש לעשות הכול על מנת לקיים את צוואתו של המנוח, ובהתאם למקרה ולטעות בית המשפט רשאי על פי דין לבצע תיקון בטקסט וכך למעשה היורשים יכולים לממש את הזכות שלהם בעיזבון המנוח.

    כדאי לדעת כי עדיף לפעול לתיקון טעות קולמוס בצוואת המנוח בשלב שבו מגישים בקשה לצו קיום צוואה. אם לא הוגשה בקשה לתיקון הטעות בעת הגשת הבקשה למתן צו קיום צוואה, החוק בארץ מאפשר לתקן טעויות קולמוס גם לאחר שניתן צו קיום לצוואת המנוח. אם מתקנים טעות קולמוס לפני מתן צו קיום צוואה, הרשם לענייני ירושה מוסמך לתקן טעות סופר, אך במקרה שהנושא עבר להכרעת בית המשפט, רק בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לבצע תיקום טעות קולמוס בצוואה.

    כדי להימנע מעיכובים בחלוקת העיזבון או מפסילת צוואת המנוח על ידי בית המשפט – מומלץ לערוך את הצוואה רק בעזרת עורך דין מנוסה.

    נכתב על ידי:

    עורך דין יוסי ברקוביץ, 60, מתגורר בגני תקווה נשוי + 2.

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שרות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    תיקון טעות קולמוס בצוואה

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support