לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    צוואה הדדית – יתרונות וחסרונות

    בני זוג המעוניינים להוריש את רכושם זה לזו יכולים לערוך צוואה משותפת במסגרתה הם קובעים כי כל הרכוש שברשותם יועבר לבן הזוג האחר שנותר בחיים, לאחר פטירתו של אחד מהם. לכן, צוואה הדדית מהווה חוזה רשמי ובעל תוקף משפטי בין שני בני הזוג, כאשר הצוואה של המוריש מבוססת על צוואתו של המוריש השני, זו צוואה השונה במהותה משאר סוגי הצוואות המוכרות בחוק.

    כדאי לדעת כי רק בשנת 2005 קיבלה הצוואה ההדדית המשותפת מעמד משפטי מוכר, המעמד הוסדר בתיקון 8 א' לחוק הירושה, תשכ"ה-1965. זהו תחום משפטי מורכב ומסובך מבחינה משפטית לכן מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי המתמחה בנושא, וחשוב להבין מהם הכללים המחייבים בעריכת צוואה מסוג זה ומהם היתרונות והחסרונות שלה.

    כללים לעריכת צוואה הדדית משותפת

    את הצוואה ההדדית מנסחים ועורכים יחד שני בני הזוג, כאשר החוק קובע כי בני הזוג אינם חייבים להיות נשואים וגם בני זוג החיים במשותף (ידועים בציבור) יכולים לכתוב אותה. על פי החוק, בני זוג יכולים לכתוב את הצוואה ההדדית כל עוד מדובר בקשר יציב ומתמשך.

    את הצוואה אפשר לכתוב על דף אחד, שני בני הזוג נדרשים לכתוב את הצוואה במשותף, אך אפשר לערוך את הצוואה גם בשני מסמכים שונים, כל עוד ישנה התייחסות מפורשת ביניהם והם מבוססים אחר על האחר. החוק הישראלי מכיר בשני סוגי הצוואות ההדדיות, לכן כדאי להתייעץ עם עורך דין מנוסה ובהתאם לכך להחליט האם לערוך מסמך אחד משותף או שני מסמכים.

    ראוי לציין כי אם אחד הצדדים מעוניין לסגת או לבטל את הצוואה ההדדית, החוק מחייב אותו להודיע על כך לבן הזוג האחר בכתב. ברגע שבן הזוג האחר קיבל את המכתב התוקף של הצוואה המשותפת בטל מבחינה משפטית. אם בן הזוג שנותר בחיים מעוניין לבטל את הצוואה ההדדית לאחר פטירתו של בן זוג האחר, וכל עוד הצוואה לא יצאה לפועל, באפשרותו לסגת מהצוואה המשותפת אך מעשה זה יוביל לנישולו מכספים וטובות אחרות שהוא היה אמור לקבל במסגרת הצוואה. אם הצוואה יצאה לפועל ובן הזוג שנותר בחיים רוצה לבטל אותה, עליו להשיב לעיזבון המנוח את הכסף או טובה אחרת שהועברו לרשותו, ואם הדבר אינו אפשרי מסיבה זו או אחרת, הוא נדרש להשיב לעיזבון המנוח סכום שווה ערך לטובין שקיבל במסגרת הצוואה.

    יתרונות וחסרונות של צוואה הדדית משותפת

    צוואה הדדית משותפת מציעה לבני הזוג מספר יתרונות חשובים, ביניהם:

    • החלטה משותפת על גורל הנכסים שבני הזוג צברו במשותף לאחר פטירתם.
    • מניעת סכסוכי יורשים לאחר פטירת אחד מבני הזוג.
    • אפשרות לכלול הוראות שונות לגבי היורשים הבאים.
    • הבטחת הביטחון הכלכלי של כל אחד מבני הזוג לאחר פטירתו של בן הזוג השני.

    עם זאת, יש גם חסרונות וסיכונים כגון התנערות מהצוואה של בן הזוג שנותר בחיים, שינוי ביחסים בין בני הזוג, והקושי לאמוד מראש את שווי הירושה, לכן הצוואה המשותפת עלולה במקרים מסוימים להוביל להליך משפטי ממושך ויקר.

    מסיבה זו חשוב להתייעץ עם עורך דין מיומן בדיני ירושה, ויש לערוך את הצוואה ההדדית בעזרתו כדי למנוע סכסוכים משפטיים בעתיד ולמזער את הסיכונים לסכסוכים הרסניים בתא המשפחתי.

    צוואה הדדית – יתרונות וחסרונות

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      איש מקצוע משפטי ותיק ומנוסה
      כשמוגשת בקשה למתן צו קיום צוואה, כלומר צו שיאפשר את מימוש הצוואה ושימוש בנכסי האדם שהלך לעולמו, נפתחת גם האפשרות להגיש התנגדות למתן צו זה. החוק מאפשר לכל מי שרואה עצמו נפגע מהצוואה ולכן מהצו להגיש את ההתנגדות, גם מבלי...
      להמשך קריאה
      מצבים מורכבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית
      חוק הירושה הוא חוק מסועף במיוחד, ובנוסף לכך ייתכנו סביב ירושות רגשות מורכבים. בהתאם ישנם לא מעט מצבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית, ורצוי של עורך דין ירושה מומלץ. עו"ד יוסי ברקוביץ' כבר סייע לרבים ורבות למצות את הזכויות, במקצועיות, ביושרה...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support