לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    צוואה הדדית לידועים בציבור – האם אפשרי?

    סעיף 8 לחוק הירושה קובע כי בני זוג רשאים לערוך צוואות תוך הסתמכות של אחד מבני הזוג על צוואתו של בן הזוג האחר. החוק בישראל מכיר בצוואות הדדיות רק במקרים של בני זוג (איש ואישה), יחד עם זאת ניתן לראות בפסיקות בתי המשפט כי גם במקרים של בני זוג שנישאו מחוץ למדינה אושרו צוואות הדדיות, במקרים מסוימים בית המשפט אישר גם צוואות הדדיות של בני זוג מאותו מין. נשאלת השאלה האם גם ידועים בציבור יכולים לערוך צוואה הדדית, מהו התהליך והאם יש חלופות שעורכי הדין יכולים להציע לבני זוג המוכרים כידועים בציבור.

    הסדרת החקיקה בנושא צוואות הדדיות

    בשנת 2005 הושלמה החקיקה בנושא הצוואות ההדדיות לאחר שבמשך שנים בתי המשפט למשפחה הכירו ואישרו הסכמים של צוואות הדדיות, בדרך כלל של בני זוג נשואים, וכל עוד הדין הישראלי הכיר בבני הזוג. כיוון שהחוק הישראלי מכיר בידועים בציבור כבני זוג על פי מבחנים שנקבעו בהלכה המשפטית, החלו בתי המשפט למשפחה ליישם את הכללים השונים גם במקרים של עריכת צוואות הדדיות.

    חשוב לדעת כי ההלכה המשפטית קבעה חמישה קריטריונים עיקריים כדי להכיר בידועים בציבור, הקריטריון הראשון מבוסס על יחסית אינטימיים בין בני הזוג, הקריטריון השני קובע האם מערכת היחסים היא זוגית, בעוד הקריטריון השלישי בוחן היבטים כלכליים, למשל ניהול משק בית משותף. הקריטריון הרביעי שנקבע הוא האם בני הזג הידועים בציבור תופסים את מערכת היחסים ביניהם כזוגית, והקריטריון החמישי מבוסס על היבט הכשירות, ובוחנים האם אחד מבני הזוג נשוי לאדם אחר או לא.

    בשנים האחרונות, ניתן לראות כי בתי המשפט שדנו בנושא צוואה הדדית לידועים בציבור הסתמכו לעיתים רק על שני קריטריונים מתוך החמישה כדי להכיר בבני הזוג כידועים בציבור, וכך נסללה הדרך לבני הזוג לשתף את רכושם או לקבל זכויות אחרות הנוגעות לדיני משפחה. שני הקריטריונים העיקריים הם קיום משק בית משותף וקיום יחסים אינטימיים בין בני הזוג. אם בני הזוג מוכיחים בפני בית המשפט את שני הקריטריונים, בית המשפט לענייני משפחה בדרך כלל יאשר את בקשתם לצוואה הדדית.

    הסכם ממון כחלופה לצוואה הדדית

    יש זוגות המוכרים בציבור שבוחרים לערוך הסכם ממון כחלופה לצוואה הדדית, לכן חשוב לציין כי הפסיקה קובעת שהסכמי ממון לא יכולים להוות חלופה לצוואה. חשוב לזכור כי הסכם ממון חל רק על היחסים הנוגעים לרכוש בין בני הזוג והוא אינו עוסק בדיני ירושה. לכן, רק באמצעות צוואה אפשר למנוע מאחד מבני הזוג המוכר כידוע בציבור לרשת את חלקו של בן הזוג האחר בעיזבון.

    כמו כן, יש אפשרות לבטל צוואה הדדית בין בני זוג המוכרים כידועים בציבור, ביטול הצוואה ההדדית אינו פשוט. אם לאחר מותו של אחד מבני הזוג בן הזוג האחר מבקש לבטל את הצוואה ההדדית עליו להסתלק מחלקו לטובת שאר היורשים, לפני חלוקת העיזבון.

    משרדו של עו"ד יוסי ברקוביץ מתמחה בין היתר בצוואות הדדיות, המשרד מעניק שירות משפטי רחב בתחומי צוואות, ירושות, מקרקעין ומיסוי.

    צוואה הדדית לידועים בציבור – האם אפשרי?

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      סיוע משפטי ליורשים לממש את הנכסים
      הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון הוא דרך אפשרית, אשר מתאפיינת במספר יתרונות משמעותיים, לסייע ליורשים לממש את הנכסים הנכללים בעיזבון - כשהצוואה או הוראות חוק הירושה עלולות לייצר קשיים מסוגים שונים. באופן טבעי לא תמיד קל לגבש הסכם שכזה בין...
      להמשך קריאה
      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support