לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    זכויותיה של ידועה בציבור בירושה

    ידועות בציבור רבות לא יודעות במדויק את הזכויות המגיעות להן על פי חוק במדינת ישראל. בין אם מדובר בהיבט הבירוקרטי הסבוך שכרוך בהליך בירור הזכויות, מה שמרחיק ומרתיע נשים רבות מההתעסקות בנושא, ובין אם מדובר בפחד מההשלכות של מעשים כאלו ואחרים בעיני הציבור – קרובי משפחה משותפים או הציבור הכללי. נדמה כי ישנו מעין "טאבו" סביב הנושא בחברה הישראלית ואין לנשים ידועות בציבור מושג ירוק לגבי הזכויות המגיעות להן, בין אם מדובר בנוגע לרכוש, מעמדן בזוגיות, ומה קורה במקרה של מוות?

    מהי ידועה בציבור על פי ההגדרה החוקית?

    בני זוג המוגדרים כידועים בציבור הם בני זוג המקיימים יחדיו מסגרת זוגית או משפחתית, אך אינם נשואים זה לזה. הגדרת בני זוג כידועים בציבור היא דרכה של המדינה להחיל זכויות וחובות שהיא מעניקה לזוגות נשואים גם על בני זוג שאינם מעוניינים או יכולים לבוא בברית הנישואין על פי חוקי המדינה. דוגמאות לזוגות שאינם יכולים להינשא על פי חוקי המדינה: חסרי דת או מי שיהדותם מוטלת בספק, זוגות מעורבים מבחינה דתית (יהודי ונוצרייה, מוסלמי ויהודייה וכו'), זוגות חד מיניים, פסולי חיתון, קרי מי שבית הדין הרבני קבע שאין ביכולתו להינשא כדת משה וישראל בגלל הסיבות הבאות: ממזרות, נישואין בין כהן לגרושה, מחזיר גרושתו לאחר שנישאה לאחר, נשים האסורות לבעלן ובועלן (אישה שבגדה בבעלה), נישואין בין כהן ובין צאצא של כהן שמעמדו נתחלל.

    מכיוון שאין הליך מוסדר לנישואין אזרחיים בישראל פותחו שתי חלופות לנישואין בטקס דתי: מוסד "הידועים בציבור" שמכיר בזוגות שחיו יחדיו ללא נישואין ומקנה להם חלק גדול מהזכויות שלהן זכאים זוגות נשואים, רישום במרשם האוכלוסין בישראל של זוגות שנישאו מחוץ למדינה. המסגרת של "ידועים בציבור" טרם הוסדרה בחקיקה בישראל, אולם בפועל מעמדם של הידועים בציבור הולך ומשתווה בשנים האחרונות לזה של זוגות רבים, במידה רבה בעקבות הפסיקה בעניין זה. עם זאת, מעמדם אינו זהה לחלוטין לזה של זוגות נשואים.

    מהן זכויותיה של ידועה בציבור הן בחיים והן לאחר המוות?

    זכויותיה של ידועה בציבור הן כמעט זהות לאלו של אישה נשואה בהיבט הכלכלי, למעט במספר מקרים: אי תשלום פיצויים לעובד שהתפטר עקב מעבר דירה לצורך מגורים עם ידוע בציבור ונקודות זכות ממס הכנסה המתייחסות לבן זוג. בכל הנוגע לילדים ביולוגיים הנולדים כדרך הטבע, לא קיים הבדל בין ידועים בציבור ובין זוגות נשואים ומעמדם של ילדים הנולדים לידועים בציבור זהה למעמדם של ילדים הנולדים להורים נשואים. בכל הנוגע לאימוץ ילדים, לשון החוק אינה מאפשרת לידועים בציבור לאמץ ילדים אך פסק דין תקדימי שניתן בנושא בבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע קבע כי למרות לשון החוק יש לאפשר לידועים בציבור לאמץ ילדים בדומה לבני זוג נשואים. עם זאת, טרם ניתנה הלכה רשמית ומחייבת מבית המשפט העליון בנושא זה.

    ידועים בציבור זכאים לרשת זה את זו כאילו היו בני זוג, בתנאי שקיימו משק בית משותף ואם אף אחד מהם לא היה נשוי לאחר בזמן המוות. אם בן הזוג שמת ערך צוואה או ששני בני הזוג ערכו צוואה הדדית, הוראות הצוואה גוברות על הוראות החוק הקובעות את אופן חלוקת הירושה. חלק מפסיקות בתי המשפט הכירו בזכויות של ידועים\ות בציבור מאותו מין לרשת את בני\בנות זוגם\ן.

    על בני\בנות הזוג לעמוד בתנאים הבאים:

    1. בני הזוג קיימו חיי משפחה במשק בית משותף.
    2. בשעת מותו\ה של בן\בת הזוג, אף אחד מהצדדים לא היה נשוי לבן זוג אחר.
    3. בן הזוג שנפטר לא ערך צוואה הקובעת אחרת, שכן במקרה זה הוראות הצוואה גוברות.

    בתנאי שכל התנאים האלו אכן מתקיימים, הידוע בציבור יורש את מה שהיה יורש על פי דין אילו היה נשוי למוריש.

    לצורך מימוש הזכות, יש להגיש לרשם הירושה בקשה לצו ירושה.

    האם היו תקדימים בנושא הירושה בקרב ידועות בציבור?

    בפסק דין שנוצר ב- 1988 נקבע כי גם זוגות הרשומים כידועים בציבור זכאים לירושה וזאת על מנת להשוות בין ידועים בציבור לבני זוג נשואים, ככל שמדובר בזכות הירושה על פי דין. הדין מחמיר עם ידועים בציבור בעניין ירושה על פי צוואה: לגביהם נדרשת צוואה מפורשת ולא צוואה משתמעת. כן קבעה הפסיקה שהסכם אחר לא ישמש צוואה או מעין צוואה, ונקבע שדי והוכח כי המנוח ובת זוגו חיו חיי משפחה בבית משותף, ואין צורך לשלול בצוואה מפורשת או משתמעת אחרת, די בכך כדי להקנות את העיזבון לבת הזוג. זאת ועוד, אף קיימת פסיקה בנושא לפיה בני זוג מאותו מין זכאים לרשת אחד את השני כידועים בציבור, בדומה לזכויות הירושה של זוגות הטרוסקסואליים, אך עדיין אין מדובר בהכרעה מחייבת.

    זכויותיה של ידועה בציבור בעת מתן ירושה רבות ומגוונות, ועל כן חשוב לדעת מה באמת מגיע לכן בעת הצרה הזו. במשרדנו אנו מטפלים בנושא ללא פשרות ומשוא פנים ומעניקים שירותים אלו ואחרים לקהל לקוחותינו תוך מתן ליווי צמוד ופיקוח על התהליך מול הרשויות באופן שמבטיח השגת זכויות מלאה ושוויונית.

    זכויותיה של ידועה בציבור בירושה

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support