לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    עריכת צוואה לזוגות חד מיניים

    סעיף 55 לחוק הירושה מכיר בזכות הירושה של בני זוג. הסעיף קובע את הזכות לירושה ומתייחס לזוגות כאיש ואישה החיים חיי משפחה במשק בית משותף, ולאחר התיקון לחוק כללו גם מצבים של זוגות שהם איש ואישה הידועים בציבור. מאחר וחוק הירושה נכתב לפני שנים רבות, הוא אינו כולל מצב של זוגות חד מיניים, ובהיעדר ודאות משפטית אין לבני זוג מאותו מין ביטחון בכך שהם יוכלו לרשת את בן הזוג שלהם לאחר פטירתו.

    חשוב לציין כי זכות הירושה נחשבת לאחת מזכויות האדם החשובות ביותר, ורוב האנשים מעוניינים להוריש את רכושם לבן או לבת הזוג שלהם. עם זאת, החוק מתייחס רק לזוגות הטרוסקסואליים, כלומר זוג שהם איש ואישה, נשואים או ידועים בציבור, והזכות של בן או בת הזוג שנותרו בחיים מתממשת במלואה בין אם נכתבה צוואה ובין אם לא.

    בשנת 2014 החליט המחוקק לאשר את התיקון לחוק הירושה ולהחליף את הביטוי איש ואישה בביטוי בני זוג. ההמלצה לתיקון החוק הוגשה כבר בשנת 2006 על ידי ועדת טירקל, לכן כיום בני זוג מאותו מין יכולים לרשת אחד את האחר, כל עוד הם מוכיחים שהם נישאו בנישואים אזרחיים ונרשמו במשרד הפנים כבני זוג וכך למעשה קיימת הוכחה לחיים משותפים. אם בני זוג מאותו מין לא נישאו ולא נרשמו במשרד הפנים, בן הזוג שנותר בחיים נדרש להוכיח קיומו של משק בית משותף בהתאם למבחנים שנקבעו להוכחת ידועים בציבור. אחד הפתרונות לסוגיה זו הוא להציג הסכם לחיים משותפים בין בני הזוג – המסמך מהווה הוכחה בבית המשפט לענייני משפחה על קיומו של משק בית משותף.

    הערעור בשנת 2003 שהביא לתיקון החוק

    בשנת 2003 גבר שהיה בזוגיות עם גבר אחר הגיש בקשה למתן צו ירושה לאחר שבן זוגו נפטר. בני הזוג קיימו משק בית משותף במשך 40 שנים, ומאחר ובן הזוג לא הותיר אחריו צוואה בן הזוג שנותר בחיים לא קיבל חלק מהעיזבון, ובית המשפט לענייני משפחה קבע בערעור של הגבר שנותר בחיים כי אין זה מתפקידו להית נושא הדגל, לכן הגבר הגיע לבית המשפט המחוזי וזה שינה את ההחלטה הקודמת.

    הערעור הפך לתקדים חשוב וסלל את הדרך לזוגות חד מיניים לרשת את העיזבון של בן הזוג שנפטר, לאחר שנים ארוכות של מאבקים בהם זוגות חד מיניים לא הצליחו לעשות זאת. חשוב לזכור כי בהיעדר צוואה, החוק קובע שהעיזבון יחולק בין יורשים על פי דין.

    לאחר התיקון לחוק הירושה יכולים בני זוג מאותו מין לרשת זה את זה, ואופן ההוכחה שנקבע להוכחת היחסים וניהול משק בית משותף נקבע על פי המבחנים הנדרשים מבני זוג הטרוסקסואלים הידועים בציבור.
    מאחר ובית המשפט העליון טרם הכריע בסוגיה זו אין עדיין הלכה משפטית מחייבת, למרות שהשופטים מסתמכים על הפסיקות האחרונות בנושא והם מכירים בזכויות של בני זוג מאותו מין לרשת זה את זה. לכן, הדרך הבטוחה להבטיח שבן הזוג מאותו מין יוכל לרשת את הרכוש של בן הזוג האחר לאחר מותו, היא לפנות למשרד עורך דין המתמחה בענייני צוואות וירושות ולערוך מבעוד מועד צוואה.

    הפתרון הנכון לסוגיה המשפטית – עריכת צוואה הדדית לזוגות חד מיניים

    מומלץ לערוך צוואה הדדית על ידי עורך דין מנוסה ומיומן, הצוואה מבטיחה את העברת הזכויות בעיזבון של המנוח לבן הזוג שנותר בחיים, גם אם בני הזוג מאותו מין לא נישאו ולא נרשמו במשרד הפנים. עריכת הצוואה ההדדית מונעת חוסר ודאות אצל זוגות חד מיניים והם יכולים לרשת זה את זה ללא תלות בפסיקת בית המשפט או גורם אחר.

    חשוב לזכור כי הירושה כוללת נכסים נזילים ופיזיים של המנוח, לרבות גמלה פנסיונית, קצבאות ותגמולים שונים. אם עורכים צוואה לזוגות חד מיניים מבטיחים מעבר חלק של הנכסים ושומרים על האינטרסים של בן הזוג שנותר בחיים.

    נקודת התורפה בתיקון לחוק נוגעת למעמד הילדים, מאחר והילד של זוג חד מיני מוכר כצאצא טבעי רק של אחד מבני הזוג, וההורה השני יכול לאמץ אותו. אם המנוח לא אימץ את הילד שהוא צאצא ביולוגי של בן הזוג, הוא הילד לא יוכל לרשת את המנוח למרות שהוא שימש כהורה עבורו מרגע לידתו. לכן, אין לסמוך על חוק הירושה וחשוב לזוגות חד מיניים לקבל ייעוץ משפטי ולערוך צוואה הקובעת כי העיזבון יועבר לבן הזוג שנותר בחיים, ובצוואה כוללים גם הוראה להעברת הזכויות ברכוש לילדי המנוח לאחר מותו של בן הזוג.

    נכתב על ידי:

    עורך דין יוסי ברקוביץ, 60, מתגורר בגני תקווה נשוי + 2.

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שירות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    עריכת צוואה לזוגות חד מיניים

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      סיוע משפטי ליורשים לממש את הנכסים
      הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון הוא דרך אפשרית, אשר מתאפיינת במספר יתרונות משמעותיים, לסייע ליורשים לממש את הנכסים הנכללים בעיזבון - כשהצוואה או הוראות חוק הירושה עלולות לייצר קשיים מסוגים שונים. באופן טבעי לא תמיד קל לגבש הסכם שכזה בין...
      להמשך קריאה
      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support