לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    ​צוואה הדדית יורש אחר יורש

    סעיף 42 לחוק הירושה קובע כי מצווה רשאי להורות בצוואתו את עזבונו בדרך של יורש אחר יורש, כלומר המצווה מוריש את עזבונו ליורש הראשון, תוך קביעת תנאי כי כל מה שיוותר מעיזבונו עם מותו של היורש הראשון יועבר ליורש השני שציין. במסגרת הליך צוואה הדדית יחד עם קביעת תנאי יורש אחר יורש, במקרה של פטירת אחד מבני הזוג, בן הזוג שנותר בחיים יורש אותם (יורש ראשון), ועם פטירת הבעל או האישה, ילדיהם יקבלו כל מה שיוותר מהעיזבון.

    על פי החוק, היורש הראשון יכול לעשות ככל רצונו בעיזבון, או כפי שסעיף 42 (ג) קובע: היורש הראשון רשאי לעשות בעיזבון המצווה כבתוך שלו. עם זאת, היורש הראשון אינו יכול לגרוע מזכותו של היורש השני. במהלך השנים נדרש בית המשפט העליון בארץ לעסוק בנושא מורכב זה ולהעניק פרשנות רחבה יותר.

    כיצד משתלבת צוואה הדדית עם הסדר יורש אחר יורש?

    זוגות רבים החיים בהרמוניה מחליטים לערוך צוואה הדדית ולהוסיף צוואת יורש אחר יורש, אך החוק מגביל את ההסדר לשני יורשים בלבד. בסעיף 42 (א) ובסעיף (ב) נקבע כי המצווה מוגבל להורות על שני יורשים בהסדר יורש אחר יורש ולא יכול להורות על שרשרת ארוכה של יורשים.

    כאמור, לאורך השנים נדרש בית המשפט העליון לפסוק במקרים שונים של צוואת הדדית עם הסדר יורש אחר יורש, מאחר וזו מעוררת לעתים קשיים ובעיות בין היורשים. החוק קובע כי היורש הראשון בצוואה יכול לעשות כבתוך שלו בעיזבון המצווה, ולמעשה ביכולתו לכלות את העזבון ולא להותיר דבר ליורש השני. עם תיקון מספר 12 בחוק הירושה נקבע כי בצוואה הדדית עם הסדר יורש אחר יורש חל עקרון ההסתמכות, ולכן אין היורש הראשון יכול לגרוע מזכותו של היורש השני הנקבע בהסדר. עם זאת, מדובר בחובה מוסרית בלבד, ללא חובה משפטית, והיורש הראשון יכול לכלות את העזבון, אלא אם המצווה ציין הגבלה על היורש הראשון.

    מה יורש ראשון רשאי לעשות בעיזבון שקיבל?

    יודגש, כי על פי החוק, רשאי היורש הראשון לעשות בעיזבון שימוש ככל רצונו, לרבות מכירת נכסים וכל שימוש אחר להנאתו או להנאת אחרים. עם זאת, הוא אינו רשאי לערוך צוואה חדשה שתפגע בזכויותיו של היורש השני.

    לכן, חשוב לקבל ייעוץ מעורך דין צוואות וירושות כדי להבין מהי המורכבות של צוואה הדדית עם הסדר יורש אחר יורש, וכיצד ניתן להגביל את היורש הראשון על מנת להגן על היורש השני. באמצעות ניסוח סעיפים שונים בגוף הצוואה ההדדית יכול המצווה להגביל את היורש הראשון ולמנוע ממנו לבצע עסקה בנכסים מסוימים, לדוגמה הגבלה על מכירת דירת מגורים, או הגבלה על פעולה מסוימת בנכסים.

    ראוי לציין כי צוואה הדדית יחד עם צוואת יורש אחר יורש נחשבת לנפוצה, אך בשל המורכבות שלה חשוב לקבל ייעוץ משפטי, ומומלץ לערוך את הצוואה עם עורך דין דיני ירושה מנוסה.

    נכתב על ידי:

    עורך דין יוסי ברקוביץ, 53, מתגורר בגני תקווה נשוי + 2.

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שרות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    לקריאת מאמרים נוספים בנושא צוואות מוזמנים להיכנס למאמרים הבאים:

    ​צוואה הדדית יורש אחר יורש

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      איש מקצוע משפטי ותיק ומנוסה
      כשמוגשת בקשה למתן צו קיום צוואה, כלומר צו שיאפשר את מימוש הצוואה ושימוש בנכסי האדם שהלך לעולמו, נפתחת גם האפשרות להגיש התנגדות למתן צו זה. החוק מאפשר לכל מי שרואה עצמו נפגע מהצוואה ולכן מהצו להגיש את ההתנגדות, גם מבלי...
      להמשך קריאה
      מצבים מורכבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית
      חוק הירושה הוא חוק מסועף במיוחד, ובנוסף לכך ייתכנו סביב ירושות רגשות מורכבים. בהתאם ישנם לא מעט מצבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית, ורצוי של עורך דין ירושה מומלץ. עו"ד יוסי ברקוביץ' כבר סייע לרבים ורבות למצות את הזכויות, במקצועיות, ביושרה...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support