לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    הזכות להסתלק מעיזבון

    על פי חוק הירושה, רכושו והונו של אדם אשר לא השאיר אחריו צוואה המורה אחרת, יתחלקו בין יורשיו כך שבן / בת זוגו יקבלו מחצית וצאצאיו, אם יש, או הוריו או שארים אחרים – יקבלו את המחצית השנייה. יורשים אשר לא מעוניינים לקבל את חלקם החוקי, יכולים לבצע הסתלקות מירושה, היינו – לוותר על חלקם בירושה לטובת מישהו אחר. הרבה פעמים צאצאיו של המנוח בוחרים להסתלק מהירושה לטובת ההורה שנשאר בחיים, על מנת שיוכל לשקם את חייו ולחיות בתנאים יותר טובים.

    מה אומר החוק?

    על פי סעיף 6 בחוק הירושה, לאחר פטירתו של אדם וכל עוד רכושו והונו לא חולקו – יכול אדם שנחשב יורש על פי חוק – להסתלק מחלקו בעיזבון. על מנת לעשות כך על אותו אדם להגיש לבית המשפט או לרשם לענייני ירושה בקשה בכתב לטובת ויתור על חלק בירושה. הוא יכול להסתלק מכל חלקו בירושה או רק מחלק ממנה – על פי רצונו האישי, והוא יכול לבחור לעשות זאת גם אם המנוח כתב צוואה. לאחר הסתלקותו מהעיזבון הוא נחשב כאילו מעולם לא היה יורש, ואין ו כל זכות בעיזבון. יורש שהינו עדיין קטין או אדם פסול דין – חייב לקבל אישור מבית המשפט לטובת הסתלקות מהירושה.

    עוד על פי החוק – אדם לא יכול להסתלק מירושה עבור מי שאינו בן זוגו, אחיו או צאצאו של המנוח. משמעות הדבר היא, שלא ניתן להסתלק מירושה עבור נושה או עבור גוף שהמנוח היה חייב לו כסף.

    לגבי הסתלקות מירושה לאחר מתן צו ירושה – החוק קובע כי ניתן לבצע הסתלקות מירושה, אבל רק בתנאי שכל הצדדים מבצעים תיקון של צו הירושה בהתאם.

    החוק קובע כי אדם אשר מחליט לכתוב צוואה לא יוכל להכניס אליה סעיף אשר מונע את האפשרות להסתלק מהירושה. סעיף זה בחוק נועד לאפשר לכל אדם לעשות כרצונו ולאפשר לו לוותר על חלק בירושה עבור אדם שזקוק לו יותר ממנו.

    האם אדם יכול לחזור בו מההסתלקות?

    על פי קביעת בית המשפט, אדם אינו רשאי לחזור בו מהסתלקותו מצוואה. למעשה, לאחר שהגיש בקשה בכתב להסתלקות מהירושה, הוא חדל להיות בעל מעמד של יורש ואפילו של יורש פוטנציאלי. למרות זאת, אם אדם מצליח להוכיח כי הסתלקותו מהירושה נעשתה בגין הטעיה – ייתכן כי בית המשפט יפסוק לטובתו. כך לדוגמה, במצב שבו אדם מסתלק מהעיזבון לטובת ההורה שנשאר בחיים וזה מבטיח לו שלאחר מותו הוא יקבל את חלקו ובפועל מוריש את החלק הזה לאדם אחר – אם הוא יגיש תביעה לבית המשפט יש סיכוי גבוה שבית המשפט יפסוק לטובתו.

    הסתלקות מירושה וגביית חובות

    אדם שהסתלק מירושה ויש לו נושים – לאחר הסתלקותו הם לא יכולים לבקש לעקל את חלקו בעיזבון. למרות זאת, אם הנושים יצליחו להוכיח כי אדם הסתלק מהירושה על מנת שלא יוכלו לגבות ממנו את החוב – ייתכן כי בית המשפט יפסוק שיש לבטל את ההסתלקות.

    לסיכום: הסתלקות מירושה בהחלט אפשרית על פי החוק, אולם חייבת להיעשות באמצעות הגשת בקשה בכתב לבית המשפט או לרשם לענייני ירושות. יש לשקול היטב את הצעד הזה ולעשות אותו רק אם מוכנים לוותר לצמיתות על החלק בעיזבון, שכן מי שמגיש בקשה כזאת לא יכול לחזור בו. עדיף תמיד להיוועץ בעורך דין לענייני צוואות וירושות, על מנת לעשות את הצעדים הנכונים.

    לקריאת מאמרים נוספים בנושא הסתלקות מירושה כנסו:

    הזכות להסתלק מעיזבון

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      סיוע משפטי ליורשים לממש את הנכסים
      הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון הוא דרך אפשרית, אשר מתאפיינת במספר יתרונות משמעותיים, לסייע ליורשים לממש את הנכסים הנכללים בעיזבון - כשהצוואה או הוראות חוק הירושה עלולות לייצר קשיים מסוגים שונים. באופן טבעי לא תמיד קל לגבש הסכם שכזה בין...
      להמשך קריאה
      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support