לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת

    על פי החוק בישראל, אם אדם כותב צוואה – הרי שלאחר מותו יש לעשות בהונו וברכושו בדיוק על פי ההנחיות שנכתבו בה. למרות זאת, החוק מוציא מהכלל צוואות אשר נכתבו תחת השפעה בלתי הוגנת, וברוב המקרים מבטל אותן לחלוטין. מהי בדיוק השפעה בלתי הוגנת ובאילו נסיבות יבטל בית המשפט צוואה? על כל זאת תוכלו ללמוד במאמר שלפניכם.

    כתיבת צוואה – מתוך רצון חופשי בלבד

    כאשר הורה בית המשפט על קיומה של פעולת ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת, עמד לנגד עיניו הצורך להגן על רצונו החופשי של אדם. כלומר – אין מניעה בכלל לכתוב צוואה ולהוריש את הרכוש ואת ההון לכל אדם או גוף שרק רוצים – כל עוד הדבר נעשה שלא בכפייה, אלא רק מתוך רצון חופשי.

    לבית המשפט לא משנה מי זה שבגינו היתה השפעה בלתי הוגנת על כותב הצוואה או מה קרבתו את המנוח. ברגע שמישהו מביע התנגדות לצוואה ומצליח להוכיח כי צוואה מסוימת נכתבה מתוך לחץ שהופעל על בעליה – על פי דין היא מבוטלת.

    על מי מוטל נטל ההוכחה?

    באופן כללי – מי שצריך להוכיח כי צוואה נכתבה בגלל לחץ שהופעל על המנוח הם מי שטוען כי הצוואה נכתבה מתוך לחץ. בדרך כלל מדובר בחלק מהיורשים אשר לא קיבלו את חלקם בירושה כפי שהם חושבים שהיו צריכים או כפי שהמנוח הבטיח להם כאשר עוד היה בחיים.

    למרות זאת, ישנם שלושה מקרים בהם ניתן להעביר את נטל ההוכחה אל מי שמבקש לקיים את הצוואה:

    • כאשר ישנם פגמים צורניים בצוואה – פגמים אשר יכולים להעיד על כך שהיא נכתבה תחת לחץ, איומים וכד'.
    • כאשר היו יחסים מיוחדים בין כותב הצוואה למי שקיבל את הנתח הגדול ביותר מהרכוש – למשל: מצב שבו המנוח הוריש את הונו ורכושו למטפל/ת שהיתה איתו בערוב ימיו.
    • כאשר היו יחסי תלות בין המנוח למקבל החלק הארי בצוואה – כגון רופא, עורך דין וכד'.

    כיצד קובעים אם אכן היתה השפעה בלתי הוגנת?

    על מנת להחליט אם הצוואה אכן נכתבה תחת לחץ או איומים, יש לבחון את מידת התלות והסיוע שקיבל מהיורש, את מידת תלותו בו לא רק מבחינה פיזית אלא גם מבחינה שכלית, את מידת בידודו של המנוח מהאנשים שמסביב ואת מידת המעורבות שהיתה ליורש העיקרי בעריכת הצוואה.

    בנוסף למבחנים אלה רשאי בית המשפט להשתמש בכל מבחן אחר אשר יוכל לסייע לו להגיע להחלטה בנוגע לדרך בה נכתבה הצוואה.

    חשוב לזכור, כי עצם קיומה של תלות אין בה כדי להוכיח כי הצוואה נכתבה תחת השפעה בלתי הוגנת. לעתים אדם מבוגר תלוי באדם אחר לטובת ביצוע פעולות פיזיות או לטובת כל סיוע אחר, אולם עדיין יכול לבחור להוריש לאותו אדם חלק מרכושו ומהונו ואפילו את כולו – מרצונו החופשי לגמרי.

    אם יש חשד לכתיבת צוואה תחת לחץ ורצון לפעול לטובת ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת – מומלץ מאוד להסתייע בעורך דין המתמחה בדיני צוואות וירושות, אשר ינחה אתכם בצורה הטובה ביותר להתחקות אחר האמת.

    לקריאת מאמרים נוספים בנושא ביטול צוואה כנסו:

    ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support