לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    ערעור על צוואה

    צוואה נועדה לשקף את רצונו של המנוח כיצד לחלק את עיזבונו, לצוואה יש חשיבות רבה מאחר והיא מבוססת על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. כך המצווה יכול לקבוע מי יהיו יורשיו ומה יהיה חלקם בירושה, כמו כן הוא יכול להחליט את מי לנשל מהירושה.

    ישנם מקרים בהם היורשים שמגלים את תוכן הצוואה אינם מרוצים מהחלק שלהם בעיזבונו של המנוח או שהם חוששים כי הצוואה אינה תקפה וכי המוריש הושפע בדרך זו או אחרת על ידי גורמים שונים או שכתב את הצוואה כאשר הוא אינו כשיר רפואית ו/או נפשית לעשות זאת. לכן, החוק בישראל מאפשר להגיש התנגדות לצוואה כדי לבטל אותה, את ההתנגדות יש להגיש בכתב לרשם הירושות, כדאי לדעת כי בתי המשפט לענייני משפחה עוסקים במקרים רבים של ערעורים על צוואה.

    מקרים בהם ניתן לערער על צוואה

    במקרים בהם עולה חשד כי הצוואה אינה כשרה וכי היא אינה משקפת את רצונו של המנוח ניתן להגיש ערעור על הצוואה. חשוב לציין כי מדי שנה דנים בתי המשפט לענייני משפחה במקרים רבים של ערעורים על צוואה.

    במקרים בהם חושדים כי הצוואה אינה כשרה מאחר והיא נערכת תחת השפעה לא הוגנת או נכתבה בתרמית או באונס של המוריש, ניתן להגיש ערעור על הצוואה. החוק מאפשר להגיש ערעור על צוואה בגין מספר עילות, לדוגמה ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת, כשירות בריאותית או נפשית של המוריש, קיומה של צוואה עדכנית וחדשה יותר, צוואה לא מוסרית או בלתי אפשרית למימוש, השפעה של מי מהיורשים על המוריש, פגמים חוקיים בצוואה וכיוצא בזה.

    ראוי לציין כי החוק מתיר ארבע דרכים לעריכת צוואה:

    • צוואה בפני רשות.
    • צוואה בעדים.
    • צוואה בכתב.
    • צוואה בעל פה.

    כדאי לדעת כי על פי סעיף 25 לחוק הירושה ניתן לקיים את הצוואה שהותיר אחריו המנוח גם אם נפלו בה פגמים , כל עוד אפשר להבין את רצונו של המוריש וכי התקיימו רכיבי היסוד של הצוואה. כך לדוגמה, ניתן לערער על צוואה בעדים אם היא לא נעשתה כחוק, כלומר אחר מהעדים הוא פסול דין או קטין.

    במקרים רבים מגישים ערעור על צוואה בגלל השפעה בלתי הוגנת, לרבות מעשי תרמית, הונאה, ניצול לרעה של מצבו של המצווה, אי כשירות נפשית או בריאותית וכדומה. החוק מאפשר להגיש התנגדות לצו קיום צוואה וזאת כדי לאפשר ליורשים או לאדם המרגיש שנושל שלא בצדק מעיזבון המנוח להגיש ערעור במסגרת הזמן הקבועה בחוק.

    את הערעור לצוואה ניתן להגיש לרשם לענייני ירושה, יש לצרף מכתב המפרט את הסיבות להגשת הבקשה וחשוב לצרף מסמכים רלוונטיים היכולים לחזק את טענות המערערים על הצוואה.

    לאחר בדיקת צו קיום צוואה הנעשית על ידי רשם הירושות, עליו לפרסם הודעה בעיתונות וברשומות כדי לאפשר להגיש התנגדות לצו קיום צוואה, בחלוף הזמן ובמידה ולא התקבלה התנגדות, רשם הירושות יעניק תוקף משפטי מחייב לצו קיום צוואה.

    נכתב על ידי:

    עורך דין יוסי ברקוביץ, 53, מתגורר בגני תקווה נשוי + 2.

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שירות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    לקריאה נוספת בנושא צוואה היכנסו:

    ערעור על צוואה

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      איש מקצוע משפטי ותיק ומנוסה
      כשמוגשת בקשה למתן צו קיום צוואה, כלומר צו שיאפשר את מימוש הצוואה ושימוש בנכסי האדם שהלך לעולמו, נפתחת גם האפשרות להגיש התנגדות למתן צו זה. החוק מאפשר לכל מי שרואה עצמו נפגע מהצוואה ולכן מהצו להגיש את ההתנגדות, גם מבלי...
      להמשך קריאה
      מצבים מורכבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית
      חוק הירושה הוא חוק מסועף במיוחד, ובנוסף לכך ייתכנו סביב ירושות רגשות מורכבים. בהתאם ישנם לא מעט מצבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית, ורצוי של עורך דין ירושה מומלץ. עו"ד יוסי ברקוביץ' כבר סייע לרבים ורבות למצות את הזכויות, במקצועיות, ביושרה...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support