לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    אובדן צוואה

    אחת הסוגיות המשפטיות בהן דנים בבית המשפט לענייני משפחה היא כיצד לפעול במקרה של אובדן צוואה מקורית. חשוב לדעת כי בחוק הירושה נקבע כי צוואה, למעט צוואה בעל פה, מחייבת הוכחה בהגשת המקור. אם הוכח שהצוואה המקורית אבדה או נשמדה בדרך או בנסיבות מסוימות שאין בהן די כדי לבטלה, ובמקרים שלא ניתן להגיש את המקור, רשאי בית המשפט לענייני משפחה להתיר ליורשים להוכיח את הצוואה באמצעות הגשת העתק או באופן אחר.

    הוכחת הצוואה ותוכנה באמצעות הגשת המקור

    בדיני הראיות נקבע כי מי שמסתמך על תוכנו של מסמך כראיה חייב להגיש לבית המשפט מסמך מקורי בלבד, ולא ניתן להסתמך על העתק של המסמך או על עדות בעל פה. עם זאת, נקבע חריג לחובת הגשת המקור, ובדיני הראיות נקבע כי אפשר להגיש ראיה משנית, כלומר הגשת העתק מהמקור או הוכחה באופן אחר, אם המבקש אינו יכול להגיש ולהציג את המסמך המקורי בגל אובדן או השמדת המסמך.

    לכן, כאשר הצוואה המקורית אינה בנמצא החוק מטיל אחריות על מי שמבקש צו קיום צוואה, ועליו להוכיח שני נושאים:

    • המבקש פעל באופן סביר לחפש ולאתר את הצוואה המקורית, במידה לא הצליח למצוא את המקור יוכל במקרים מסוימים להגיש העתק.
    • הוכחה כי הצוואה המקורית הושמדה שלא על ידי המצווה.

    יש להוכיח את אי היכולת להגיש את הצוואה המקורית, למשל הוכחת אובדן הצוואה כתוצאה מרשלנות חמורה, הוכחה של השמדת הצוואה שלא על ידי המוריש, או הוכחה כי הצוואה המקורית נמצאת מחוץ לתחום הריבונות ובלתי אפשרי להביא אותה לבית המשפט בגלל קשיים מרובים, כאלה ואחרים.

    ראוי לציין כי טענות של המבקש כמו איני יודע היכן הצוואה המקורית, אינן קבילות בבית המשפט לענייני משפחה. יש להוכיח כי נעשו ניסיונות למצוא את הצוואה המקורית וכי המבקש פעל באופן סביר כדי לאתר את המקור. רק כך יסכים בית המשפט במקרים מסוימים לאשר העתק של הצוואה במקום המקור.

    בית המשפט לענייני משפחה דן בכל מקרה לגופו, תפקידו לבחון את הנסיבות שגרמו והובילו לאובדן המסמך המקורי של הצוואה. רק אם בית המשפט השתכנע כי נעשו ניסיונות לאתר את הצוואה שאבדה הוא עשוי לפסוק על אישור ההעתק.

    שכנוע בית המשפט בקיומה של צוואה

    כדי לשכנע את בית המשפט בהוכחת צוואה שלא על פי המקור יש להוכיח כי הצוואה המקורית לא בנמצא, נטל ההוכחה אינו פשוט ויש להוכיח בנוסף כי המבקש פעל כיאות כדי למצוא אותה. כדי להימנע ממקרים אלה מומלץ תמיד להפקיד העתק של הצוואה המקורית והעדכנית ביותר אצל הרשם לענייני ירושה. באמצעות עורך דין צוואות וירושות ניתן לערוך את הצוואה, יש לעשות 3 העתקים למקור, ואחד ההעתקים יופקד אצל הרשם לענייני ירושה.

    יודגש כי הוכחת אובדן הצוואה אינו פשוט, לכן כדאי להתייעץ עם עורך דין מנוסה ולקבל ייצוג משפטי הולם בפני בית המשפט בבואו לפסוק בנושא.

    אובדן צוואה

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support