לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    ​ביטול צוואה הדדית בכלל ולאחר המוות בפרט

    צוואה הדדית היא צוואה הנכתבת על ידי בני זוג שמעוניינים לשנות את חוק הירושות הבסיסי, אותו חוק שקובע שלאחר מותו של אדם מחצית מהונו ומרכושו עוברת אל בן זוגו והמחצית השנייה עוברת לילדיו (ובאין ילדים – להוריו או לצאצאי הוריו). צוואה זו נכתבת על גבי מסמך אחד או שניים – תלוי ברצון בני הזוג, ורק אם היא נחתמת על ידי עורך דין ובנוכחות שני עדים – יש לה תוקף חוקי.

    מקרה לדוגמה: רצון שרק בן הזוג יהיה היורש

    אם שני בני הזוג מעוניינים שכל הונם ורכושם האישיים יעברו קודם כל לבני הזוג שלהם ורק לאחר מותו לילדיהם המשותפים, או שאלה יועברו ישירות לגורמים שלישיים כאלה ואחרים – הרי שאלה צוואות שמשנות את דין הירושה הבסיסי ואשר תלויות אחת בשנייה. במקרה כזה, על בני הזוג לכתוב צוואה הדדית בה כתוב בדיוק מה הם רוצים לעשות עם ההון והרכוש לאחר פטירתם, במידה, כמובן, שבני זוגם נשארים בחיים אחריהם.

    ביטול צוואה הדדית

    אמנם, ביטול צוואה סטנדרטית יכול להיעשות כמעט בהינף יד על ידי בעליה, אשר יכול להעביר לעורך דינו הודעה שהיא כבר לא תקפה ולכתוב (או לא לכתוב) צוואה חדשה, אולם ביטול של צוואה הדדית הוא מורכב הרבה יותר. אחרי הכל, מדובר בצוואה שנכתבה בהסכמה של שני בני הזוג והמהווה מעין חוזה ביניהם. למרות זאת, אי אפשר שלא לתת אפשרות לבטל מסמך כזה משום שתמיד יכול לקרות דבר מה שמצריך זאת, ולכן הוחלט כי ביטול צוואה הדדית יתאפשר בדרכים הבאות:

    • קביעת דרכי ביטול בצוואה עצמה – בני הזוג יכולים להכניס לצוואה סעיף העוסק בביטולה, ולקבוע בצורה מדויקת את התנאים לביטולה.
    • הודעה בכתב – במקרה בו אחד מבני הזוג מעוניין לבצע ביטול צוואה על ידי המצווה בעוד שני בני הזוג בחיים, עליו להודיע על כך בכתב לבן הזוג ולהבין, שהחל מרגע קבלת ההודעה – גם ההתחייבויות של בן הזוג כלפיו בטלות ומבוטלות.

    ביטול צוואה הדדית לאחר המוות

    אם אחד מבני הזוג נפטר ובן הזוג שנשאר בחיים מעוניין לבטל את הצוואה עוד לפני שחולק עזבונו – עליו להסתלק מכל חלק של העיזבון שמגיע לו על פי הצוואה ההדדית ולהבין שחלק זה יעבור לילדיו או לאחיו של הנפטר. אם בן הזוג שנותר בחיים מעוניין לבטל את הצוואה לאחר שהעיזבון כבר חולק – יהיה עליו להחזיר לעיזבון המוריש את כל מה שירש ממנו על פי הצוואה ההדדית, ולהבין שחלק זה יחולק בין יורשיו החוקיים של המוריש. אם השבת העיזבון עצמו אינה אפשרית – יהיה עליו להעביר לעיזבון המוריש סכום כספי השווה לאותו חלק בעיזבון שקיבל על פי הצוואה ההדדית.

    כדאי לזכור: ביטול צוואה הדדית לאחר המוות ובכלל הוא בהחלט אפשרי, אולם רצוי שייעשה בליווי של עורך דין מומחה. זאת, על מנת שלא לעבור על דיני הירושה ומעבר לכך – להיות בטוחים שאף אחד מהיורשים החוקיים לא נפגע.

    ​ביטול צוואה הדדית בכלל ולאחר המוות בפרט

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support