לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    האם הסכם ממון יכול להוות תחליף לצוואה?

    הסכם ממון וצוואה הם שני מסמכים מחייבים ונפרדים בעלי תוקף משפטי, והם מסמכים המשלימים זה את זה לכן הרבה מאוד ישראלים נוטים להתבלבל בין השניים. לקוחות רבים המגיעים לעורך הדין שלהם שואלים האם הסכם ממון מהווה תחליף לצוואה והם שואלים בצדק מה הדין קובע כאשר יש סתירות והוראות שונות הנוגדות זו את זו בשני המסמכים.

    מהו הסכם ממון?

    הסכם ממון הוא מסמך בעל תוקף משפטי שנועד לקבוע את היחסים הממוניים בין בני זוג נשואים, יש הסכם ייעודי המיועד לבני זוג שהם ידועים בציבור. ההסכם המשותף בין בני הזוג מגדיר מה חלקו של כל אחד מבני הזוג ברכוש ו/או בזכויות במקרה של גירושין או פטירה של אחד מהם.

    כדאי לדעת כי חוק יחסי מימון קובע כי במקרה של גירושין או פטירה זכאי כל אחד מבני הזוג לחצי מהרכוש המשותף שבני הזוג צברו במהלך הנישואים שלהם. ההסכם מאפשר לבני הזוג להסדיר את ענייני הרכוש במקרה של פרידה, גירושין או פטירה, ומטרת ההסכם היא למנוע סכסוכים ומאבקים משפטיים בעתיד.

    אם עורכים הסכם ממון לפני הנישואין ניתן לאשר את ההסכם על ידי נוטריון בלבד, ואם עורכים את ההסכם לאחר הנישואים יש לאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית דין רבני.
    בגלל מורכבות הנושא מבחינה משפטית מומלץ לערוך הסכם ממון רק אצל עורך דין מנוסה לענייני משפחה, ירושות וצוואות.

    מהי צוואה?

    צוואה היא מסמך משפטי מחייב הקובע מי יהיו היורשים של המנוח וכיצד יחולק העיזבון שלו ביניהם. החוק מכיר בכמה סוגי צוואות כגון: צוואה בכתב, בעל פה, בפני רשות ובפני עדים, כמו כן החוק מכיר בעריכת צוואה הדדית הנקראת גם צוואה משותפת שמטרתה לעקוף את חוק הירושה ולקבוע כי הרכוש יעבור לבן הזוג שנותר בחיים לאחר פטירתו של בן הזוג האחר.

    האם ובאילו תנאים הסכם ממון יכול להחליף צוואה?

    מאחר והסכם ממון וצוואה עשויים לכלול הוראות שונות הסותרות זו את זו, בתי המשפט נאלצים לדון בתיק המורכב ולקבוע מה גובר על מה. במקרים בהם הסכם ממון כולל סעיפים צוואתיים שקובעים את היקף הרכוש או הזכויות ואופן החלוקה שלהם עקב פטירה של אחד מבני הזוג, יש התחייבות כלפי בן הזוג שנותר בחיים לירושה עתידית, בדיוק כפי שמנסחים בצוואה, ואם בן הזוג שחתם על הסכם ממון ערך גם צוואה לפני החתימה על הסכם הממון או לאחריה, עשויים לגלות הוראות סותרות.

    סעיפים צוואתיים עשויים לעמוד בסתירה להוראות שנקבעו בצוואה, או בסתירה להוראות שנקבעו במסגרת דיני ירושה. בבתי המשפט נהוג לקבוע כי הסכם ממון אינו גובר על צוואה מאחר ובחוק הירושה אין אפשרות לכלול התחייבות לירושה עתידית (סעיף 8 א'), לכן הפתרון המומלץ הוא לחתום על הסכם ממון שונה למקרה של פקיעת הנישואין עקב גירושין ולמקרה של פטירה, וכך רק במקרה הראשון הסכם הממון יגבר על הצוואה, ובכל מקרה מומלץ לערוך גם צוואה כדי להבטיח את חלוקת העיזבון בהתאם לרצונו החופשי של המצווה.

    חשוב להדגיש כי מדובר בסוגיה משפטית מורכבת מאוד לכן רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בדיני משפחה וירושה.

    האם הסכם ממון יכול להוות תחליף לצוואה?

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      איש מקצוע משפטי ותיק ומנוסה
      כשמוגשת בקשה למתן צו קיום צוואה, כלומר צו שיאפשר את מימוש הצוואה ושימוש בנכסי האדם שהלך לעולמו, נפתחת גם האפשרות להגיש התנגדות למתן צו זה. החוק מאפשר לכל מי שרואה עצמו נפגע מהצוואה ולכן מהצו להגיש את ההתנגדות, גם מבלי...
      להמשך קריאה
      מצבים מורכבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית
      חוק הירושה הוא חוק מסועף במיוחד, ובנוסף לכך ייתכנו סביב ירושות רגשות מורכבים. בהתאם ישנם לא מעט מצבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית, ורצוי של עורך דין ירושה מומלץ. עו"ד יוסי ברקוביץ' כבר סייע לרבים ורבות למצות את הזכויות, במקצועיות, ביושרה...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support