לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    חשיבותה של חוות דעת רפואית לצוואה

    אחת הטענות הנפוצות לפסילת צוואות בבתי המשפט היא אי צרוף של חוות דעת רפואית לצוואה. יש מקרים רבים המגיעים לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה בהם יורשים או מי שרואים בעצמם כיורשים של המנוח טוענים כי הצוואה אינה חוקית ויש לפסול אותה בגלל אי כשירות משפטית של המצווה בעת עריכת צוואתו.

    חשוב לזכור כי המצווה יכול להיות בגיל מבוגר, או שהוא עורך את הצוואה שלו כאשר הוא חולה במחלה קשה, סובל מבעיה בריאותית או נפשית, או שהוא אינו צלול לחלוטין בעת עריכת המסמך. במצבים אלה, ניתן לפנות לבית המשפט ולטעון כי המצווה לא היה כשיר משפטית לערוך את הצוואה וכי הפרעה בצלילות דעתו לא אפשרה להבין את חשיבות ומשמעות הצוואה שהוא עורך וחותם עליה.

    מהי חוות דעת רפואית לצוואה?

    ישנם שני מצבים בהם כדאי לצרף חוות דעת לצוואה:

    • חוות דעת רפואית לצוואה – אדם חולה או מי שסובל ממצב רפואי חמור, עלול להיחשב כלא כשיר משפטית לעריכת צוואה. אנשים מבוגרים מעל גיל 65 העורכים צוואה עשויים לסבול ממצב בריאותי בעייתי, ועקב מצבם הם יתקשו להבין את חשיבות ומשמעות הצוואה, ויש מצבים בהם התרופות שהם נוטלים משפיעת על צלילות דעתם. לכן, חשוב לצרף לצוואה חוות דעת של רופא מומחה המעיד כי בדק את המצווה ומצא שהוא כשיר מבחינת צלילות דעתו ומבין את חשיבות ומשמעות הצוואה.
    • חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה – לא מעט אנשים מנוצלים על ערש דווי או שהם נתונים להשפעה בלתי הוגנת עקב מצבם הנפשי. בתי המשפט מעוניינים לכבד את הרצון של המנוח, אך אם יש טענות בדבר אי כשירות משפטית בעת עריכת הצוואה, בית המשפט בודק את הנושא ועליו להחליט האם לפסול את הצוואה או לא. חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה נערכת על ידי פסיכיאטר מוסמך או על ידי פסיכוגריאטר. הפסיכיאטר נפגש עם המצווה בסמוך לערכית הצוואה ומבצע בדיקה הכוללת שיחה עם המוריש, תשאול ומבחן קוגניטיבי על פי הקריטריונים המחייבים. מטרת הבדיקות היא לבחון האם המצווה מבין את הסיטואציה ואת משמעות הצוואה.

    מה החשיבות של חוות דעת רפואית המצורפת לצוואה?

    חשוב לצרף חוות דעת רפואית לצוואה, בהתאם לגיל המצווה, מצבו הבריאותי ומצבו הנפשי והקוגניטיבי. אם לא מצרפים חוות דעת למסמך הצוואה, היורשים או מי שרואים את עצמם כיורשיו של המנוח יכולים לטעון בבית המשפט כי המצווה לא היה כשיר בריאות או נפשית והוא לא הבין את הסיטואציה, משמעות הצוואה והשלכות החתימה שלו על המסמך.

    אם מצרפים חוות דעת לצוואה ניתן למנוע סכסוכים משפטיים לאחר מותו של המוריש, ולמעשה מעניקים רובד משפטי נוסף לאותנטיות של עריכת הצוואה ומוכיחים כי המצווה הבין את הסיטואציה, היה צלול בדעתו והוא היה בעל כישורים ויכולות להבין מה המשמעות של הצוואה ואיך היא יכולה להשפיע על אחרים.

    חוות הדעת מעניקה עדות מרופא או מפסיכיאטר מומחה על כשירותו המשפטית של המצווה בעת עריכת הצוואה. למרות שחוות הדעת כרוכה בעלויות נוספות מומלץ שלא לוותר עליה, במיוחד במקרים שבהם המצווה הוא מעל גיל 65, חולה במחלה קשה, סובל מהפרעה נפשית כלשהי או שצלילות דעתו אינה כתמול שלשום.

    חוות הדעת מהווה גורם משמעותי בהחלטת בתי המשפט לענייני משפחה בבואם לפסוק מה כוונת המצווה ומה היה רצונו החופשי. חוות הדעת מאפשרת לבית המשפט להבין את הסיטואציה ולקבל החלטה אם הוגשה תביעה לביטול הצוואה מסיבה של אי כשירות רפואית, נפשית או קוגניטיבית של המוריש.

    מה קורה אם יש ספק באמינות או באיכות חוות הדעת?

    ניתן להגיש ערעור על חוות דעת של רופא או פסיכיאטר, גם אם המומחה מונה על ידי בית המשפט. יש אנשים הפונים לרופא משפחה או לפסיכולוג כדי לקבל חוות דעת על כשירותו המשפטית של המוריש, אך חוות הדעת אינה תקפה בבתי המשפט מאחר ויש כללים כיצד לבצע את הבדיקה ואיך לערוך חוות דעת לבית המשפט.

    יש מבחנים שנקבעו לפסילת חוות דעת רפואית המצורפת לצוואה, ובמקרים מסוימים ניתן לפסול את חוות הדעת בגין טיעונים כמו פגם בהתנהלות המומחה, פגם בעריכת חוות הדעת או הוכחה בבית המשפט כי חוות הדעת אינה נכונה מקצועית.

    לסיכום, בעת כתיבת צוואה כדאי להסתייע בעורך דין מנוסה ואמין, ובהתאם למצב המצווה עורך הדין ימליץ האם לצרף חוות דעת רפואית.

    נכתב על ידי:

    עורך דין יוסי ברקוביץ, 60, מתגורר בגני תקווה נשוי + 2.

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שירות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    חשיבותה של חוות דעת רפואית לצוואה

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support