לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    איך מתחלקת ירושה ללא צוואה ?

     

    הסיטואציה שהתקיימה ביום הפטירה אופן החלוקה
    נשוי עם ילדים

    לרבות ידועים בציבור

    מחצית לבן הזוג ומחצית בין הילדים בחלוקה שווה בין הילדים. ( אם אחד מהילדים נפטר אזי ילדיו באים במקומו )

    כמו כן בן הזוג מקבל גם את המכונית ואת המיטלטלין.

    חשוב לדעת שבמרבית המקרים למעט מקרים חריגים, בלתי ניתן להוציא את בן הזוג מהדירה המשותפת והוא יישאר בה עד 120 ללא של תשלום.

    נשוי /  נשואה בלי ילדים

    לרבות ידועים בציבור

    בן הזוג מקבל את המיטלטלין ואת הרכב וכן את הדירה שבה הם גרו יחד לפחות 3 שנים  וכן 2/3 מהעיזבון ושאר הקרובים בקרבת דם ראשונה יקבלו 1/3 בחלוקה ביניהם. אם אין כאלו אז הכל ילך לבן הזוג
    רווק/ה ללא ילדים וללא בן / בת  זוג אם יש הורים הם מקבלים את הכל ואם אין הורים אז יחולק בין האחים, ואם יש רק הורה אחד אז הוא מקבל את החצי ושאר האחים יחלקו בחצי של ההורה השני.

    אם אין כאלו אז עוברים לסבים ואם אין כאלו אז עוברים לצאצאי הסבים.

    ערירי ללא משפחה כלל המדינה מקבלת את העיזבון.

     

    כאשר נפטר אדם, בהינתן והוא לא השאיר אחריו צוואה קבילה על ידי בית המשפט, חלוקת ירושה בין יורשים יכולה להיות עניין סבוך, מלא מחלוקות ואי-נעימות רגשית, ואפילו בטון צורם. משום כך, ועל מנת לוודא כי היורשים הקרובים מוגנים בזכותם אל הירושה, קובע החוק את הסדרת חלוקת הירושה.

    הזכות לירושה בהגדרת החוק

    ראוי לציין כי החוק למעשה קובע את הזכאות לירושתו של נפטר על פי דרגת קרבה, וזאת כברירת מחדל. משמעות הדבר היא כי בהינתן צוואה – בין אם כתובה או בעל פה – אשר מוכרת על ידי בית המשפט כתקפה, תהא זו בעלת קדימות על פני החוק. רק והיה והצוואה אינה תקפה בעיני בית המשפט, או במקרים בהם לא הושארה צוואה על ידי המוריש, נכנס החוק לתוקפו בהסדרת חלוקת הירושה.

    מעבר לכך, החוק מגדיר את חלוקת הירושה באופן כזה, אשר מציב את בן או בת הזוג והילדים במקום הראשון בעדיפות לזכות על הירושה. מאחר והחוק רואה בתא המשפחתי כראשון בקרבה אל הנפטר, הן מבחינת הזכות לירושה והן מבחינת היות הנפטר משמעותי, בין השאר, כחלק מהיציבות הכלכלית של התא המשפחתי, זכאים קרובים אלו לירושה.

    חלוקת ירושה בין בן זוג וילדים נעשית באופן כזה אשר תחילה יש זכאות למחצית הירושה לבן או בת הזוג, ולאחר מכן השאר יחולק בין הילדים באופן שווה. זכאים לירושה זו גם נכדים בשם הילדים, בהינתן והילדים אינם בין החיים בעת ההורשה.

    זכאות זו תקפה עבור בן הזוג והילדים גם במקרים של גירושין, לידה לאחר מות המוריש (באם זו התרחשה כ-300 ימים לאחר מותו בלבד), וגם בעבור ילדים אשר אומצו. במילים אחרות, לילדי הנפטר ובן או בת זוגו ישנה את העדיפות מבחינת החוק בענייני ירושה ברוב המקרים.

    ירושה של מקורבים מדרגה שנייה או שלישית

    ישנם מקרים רבים בהם הירושה תעבור למקורבים אחרים של המוריש, לרוב במקרים בהם מדובר באדם ללא צאצאים או ילדים, וללא בן או בת זוג. במקרים אלו, קובע החוק שתי דרגות נוספות של קרבה וזכאות לירושה:

    תחילה ההורים והאחים של המוריש, אשר נחשבים לקרובים ביותר לאחר התא המשפחתי הקרוב (בן זוג וילדים). אלו זכאים לירושה באופן דומה לילדיו של המוריש, כאשר אם אחד האחים נפטר זכאים ילדיו לחלקו בירושה, וכדומה.

    לאחר מכן, בהינתן ולא אפשרי לקרובים מדרגה זו זכאות בירושה, עוברת הירושה לסבי ודודי הנפטר. חלוקת ירושה בין יורשים מדרגה זו גם היא מוכרת בחוק לצאצאיהם, בדומה למקרים הקודמים.

    בהינתן ולא מתאפשר יורשים משלושת דרגות אלו – התא המשפחתי הקרוב, ההורים והאחים, סבי ודודי הנפטר – אזי קובע החוק כי הירושה עוברת לרשות המדינה. מקרים אלו קיימים ואינם נדירים כפי שנדמה, אם כי אין זו עדיפות ראשונה בעיני החוק וישנה העדפה כללית לכך שבאם ישנם יורשים חוקיים יזכו אלו בחלקיהם בירושה.

    איך מתחלקת ירושה ללא צוואה ?

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support