לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    מס ירושה בארץ ובעולם

    מס ירושה נחשב למס שוויוני שמטרתו לדאוג לחלוקת העושר בחברה בצורה הוגנת. בישראל גבו מס ירושה החל משנת 1950, אך בשנת 1981 הוחלט לבטל אותו ומאז ועד היום המס לא חודש, למרות ניסיונות של שר האוצר לשעבר משה כחלון להחיל את המס מחדש.

    באופן כללי, מס ירושה הוא מס המוטל על כספים ונכסים המועברים בירושה, כאשר סכום המס מוטל רק על ירושות שהשווי שלהם גבוה מסכום מסוים הקבוע בחוק, בדרך כלל לפי אחוזים מסוימים מהירושה. נכון להיום אין מס ירושה או מס עיזבון בישראל, וגם ברוב המדינות המערביות בעולם ביטלו את המס שהיה נפוץ במשך שנים.

    מה ההבדל בין מס ירושה למס עיזבון?

    ההבדל העיקרי בין מס ירושה למס עיזבון הוא שמס ירושה מוטל רק על היורש לעומת מס עיזבון המוטל על העיזבון כולו. כלומר, מס עיזבון חל על כל הירושה באופן אחיד ואילו מס ירושה מוטל רק על היורשים, בהתאם למדרגות המס שלהם. את מס העיזבון מחילים על הנכסים עוד לפני העברתם ליורשים. במס ירושה המוטל על כל יורש בנפרד שיעור המס משתנה בהתאם להכנסותיו ולנכסיו, וככל שקרבתו של היורש למוריש גדולה יותר כך שיעור המס נמוך יותר, לכן בנו של מוריש ישלם פחות מס בהשוואה לשיעור המס שיוטל על בן דוד רחוק.

    כדאי לדעת כי המתנגדים העיקריים למס עיזבון טוענים שהמס לא מוסרי, במיוחד לאור העובדה שהמס מוחל על אדם בשעת צערו. בארצות הברית מכנים את מס העיזבון בכינוי מס המוות, והמתנגדים באמריקה טוענים כי המס פוגע בכלכלה ובצמיחה מאחר והמוריש עובד וחוסך פחות, ובנוסף המס מניב הכנסות נמוכות למדינה בהשוואה למיסים אחרים, ומנגנון הגבייה הנדרש הוא מורכב ויקר.

    מיסוי ירושות בישראל וברחבי העולם

    במדינות שונות ברחבי העולם, בעיקר במדינות המערביות, יש מס ירושה או מס עיזבון, ונכון להיום בישראל לא מוטל מס ירושה או מס עיזבון. מס ירושה או מס עיזבון זוכים לביקורת רבה בעולם, יש מתנגדים רבים למיסוי ירושות במדינות ה-OECD וגם בארצות הברית, אנגליה ומדינות נוספות.

    ברוב המדינות המערביות בהן מוטל מס ירושה או מס עיזבון יש דיונים סוערים לגבי נחיצות מיסוי ירושות, ובלא מעט מדינות החליטו לבטל את המס. כיום, אין מיסוי ירושות במדינות רבות, ביניהן סין, אוסטרליה, קנדה, סינגפור, הודו ורוסיה, וב-OECD רק 12 מדינות החברות בארגון מטילות מס ירושה, כלומר רק שליש ממדינות ה-OECD.

    ראוי לציין כי שיעור מס העיזבון שנקבע בישראל בשנת 1949 לצאצאים קרובים למוריש נקבע לפי מדרגת מס של 40% וליורשים אחרים שיעור המס שנקבע עמד על 70%. המדינה החליטה לבטל את המס בגלל שרוב האזרחים הצליחו להתחמק ממנו בקלות, למשל באמצעות מתנות לפני המוות, וגם מסיבות דתיות והלכתיות. כמו כן, היה קושי רב לגבות את המס וההכנסה ממנו הייתה נמוכה מאוד.

    יחד עם זאת, למרות שאין מס ירושה כיום בישראל, יש מקרים מסוימים בהם מוטל מס על העיזבון, לדוגמה כאשר יורשים מקרקעין פטור ממס ומעוניינים לחלק את הנכס באופן שונה ממה שנקבע במסגרת צו קיום צוואה, ואז היורשים צריכים לשלם מס רכישה ומס שבח, בהתאם לשינוי הזכויות שנקבעו בצוואת המוריש

    מס ירושה בארץ ובעולם

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      איש מקצוע משפטי ותיק ומנוסה
      כשמוגשת בקשה למתן צו קיום צוואה, כלומר צו שיאפשר את מימוש הצוואה ושימוש בנכסי האדם שהלך לעולמו, נפתחת גם האפשרות להגיש התנגדות למתן צו זה. החוק מאפשר לכל מי שרואה עצמו נפגע מהצוואה ולכן מהצו להגיש את ההתנגדות, גם מבלי...
      להמשך קריאה
      מצבים מורכבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית
      חוק הירושה הוא חוק מסועף במיוחד, ובנוסף לכך ייתכנו סביב ירושות רגשות מורכבים. בהתאם ישנם לא מעט מצבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית, ורצוי של עורך דין ירושה מומלץ. עו"ד יוסי ברקוביץ' כבר סייע לרבים ורבות למצות את הזכויות, במקצועיות, ביושרה...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support