לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    עדים לחתימת צוואה הדדית

    תיקון 12 לחוק הירושה, סעיף 8 א2 קובע כי בני זוג רשאים לערוך צוואה משותפת והדדית מתוך הסתמכות של אחד מבני הזוג על צוואתו של בן הזוג האחר. למעשה, באמצעות הצוואה ההדדית יכולים בני הזוג בעודם בחיים להחליט כיצד יחולק רכושם לאחר מותם, באופן המוסכם על שניהם. ראוי להדגיש כי צוואה זו שונה מצוואה רגילה בה כל אחד מבני הזוג יכול להחליט כיצד ולמי להוריש את רכושו, ולכן צוואה משותפת מהווה חוזה מוסכם בין בני הזוג לטווח ארוך, בין אם בני הזוג נשואים ובין אם לאו.

    צוואה אחת משותפת או עריכת שתי צוואות זהות

    על פי הדין הישראלי צוואה נחשבת למעשה אישי, החוק קובע שאין לאפשר לגורם אחר להשפיע ולהתערב בניסוח הצוואה של אדם אחר, לרבות בן זוג. עם זאת, תיקון 12 לחוק הירושה מאפשר לבני זוג לערוך צוואה הדדית כאשר ברוב המקרים צוואה זו נועדה להבטיח כי לאחר מותו של אחד מבני הזוג, בן הזוג שנותר בחיים יקבל את הרכוש ולאחר מותו הרוכש יחולק ליורשים המוסכמים על שני בני הזוג במעמד החתימה על החוזה המחייב.

    כדי להבטיח את קיום הצוואה נהוג להביא עדים לחתימת צוואה הדדית בפני עורך דין מוסמך או גורם מוסמך אחר בכפוף להוראות החוק. החוק מאפשר לערוך את הצוואה באחת מארבע אפשרויות, ביניהן האפשרות של צוואה בפני עדים. בהליך זה הנחשב לפופולרי ביותר בישראל לניסוח צוואה, יש לנסח ולכתוב את הצוואה בכתב, להוסיף תאריך, חתימה של המוריש, ויש לזמן שני עדים שאינם מופיעים בצוואה כיורשים, והמוריש נדרש להצהיר בפניהם בעל פה או בכתב כי זו צוואתו המשקפת את רצונו המוחלט והסופי.

    רק לאחר ההצהרה בנוכחות שני עדים רשאי המוריש לחתום על צוואתו, עדיף בנוכחות עורך דין צוואות וירושות כדי להימנע מטעויות. לאחר מכן יחתמו גם העדים על הצוואה על מנת לאשר כי זו נכתבה באופן חופשי ומרצונו החופשי של המוריש ללא השפעה של גורם אחר, ובהתאם לשיקול דעתו הכנה של המוריש.

    שינוי צוואה הדדית לפני או לאחר פטירה של אחד מבני הזוג

    חוק הירושה בישראל מאפשר לבני הזוג שבחרו בצוואה משותפת לשנות אותה או לסגת ממנה. אם שני בני הזוג עדיין בחיים ואחד מהם מעוניין לסגת מהצוואה או לשנות אותה, עליו לשלוח הודעה בכתב לבן הזוג האחר.

    במקרים בהם אחד מבני הזוג נפטר, רשאי בן הזוג שנותר בחיים לבצע שינוי צוואה הדדית לאחר פטירה של המנוח, בהתקיים תנאים מסוימים. בן הזוג שנותר בחיים יכול לבצע שינויים גם ברכוש הנמצא בבעלותו, במקרה בו חולק העיזבון הצוואה תבוטל רק אם הוא יחזיר את החלק שירש על פי הוראות הצוואה ההדדית.

    לסיכום, מומלץ לערוך את הצוואה ההדדית בעזרת עורך דין מקצועי ומנוסה, לדאוג להביא עדים לחתימה צוואה הדדית שגילם מעל גיל 18 ולאחר בדיקה כי הם כשירים מבחינה משפטית לחתום על הצוואה, כל עוד אין להם קשר למוריש והם גם אינם נהנים מהירושה. כדי לתת תוקף משפטי לצוואה מומלץ לבצעה רק בעזרת עורך דין צוואות וירושות.

    עדים לחתימת צוואה הדדית

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      עורך דין מומחה לירושות וצוואות
      חוק הירושה מאפשר מינוי מנהל לעיזבון, וזאת למטרות שונות, ובאופן טבעי עורך דין מומחה לירושות וצוואות הוא אופציה מתבקשת לתפקיד האחראי והמורכב. על-פי החוק, אם למנוח או למנוחה ישנם נושים הם רשאים לדרוש מינוי מנהל עיזבון, היורשים עצמם יכולים גם...
      להמשך קריאה
      פעולה משפטית שדורשת התנהלות מדויקת
      יש מקרים שבהם היכללות בצוואה משפרת את מצבו של האדם, ואפילו במידה ניכרת. מצד שני, יש גם מקרים שבהם האדם לא מעוניין להיות חלק מהצוואה. כשזה המצב, הפעולה הדרושה היא הסתלקות מצוואה. בין השאר מתבצע צעד זה כשיש חשש מנושים,...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support