לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    צוואה בפני רשות – כל מה שחשוב לדעת

    צוואה בפני רשות היא צוואה שניתן לערוך אותה בפני גורם מייצג של הרשויות בישראל, כלומר שופט, רשם בית המשפט, רשם לענייני ירושה או על ידי חבר בבית דין דתי. צוואה בפני רשות היא אחת מ-4 סוגי הצוואה המוכרות בחוק הירושה, יש לערוך את המסמך בכתב, בפני רשות, וללא צורך בשני עדים.

    מהי צוואה בפני רשות?

    חוק הירושה קובע שיש 4 דרכים לעריכת צוואה, אחת מהאפשרויות היא צוואה בפני רשות. לשון החוק היא: "צוואה בפני רשות תיעשה ע"י המצווה באמירת דברי הצוואה בעל פה בפני שופט, רשם של בית המשפט או רשם לענייני ירושה, או בפני חבר בבית דין דתי. או בהגשת דברי הצוואה בכתב על ידי המצווה עצמו לידי שופט או רשם של בית משפט, רשם לענייני ירושה או חבר בית דין דתי".

    לפי חוק הירושה, יש שתי דרכים לערוך צוואה בפני רשות:

    • המצווה אומר את דברי צוואתו בעל פה, בפני הנציג של הרשות.
    • המצווה מגיש בעצמו את צוואתו הכתובה לנציג של הרשות.

    מה הכללים לעריכת צוואה בפני רשות?

    חוק הירושה קובע את הכללים לעריכת צוואה בפני רשות. הכללים העיקריים הם:

    • המצווה אומר את דברי הצוואה בעל פה, בפני נציג הרשות, או שהוא מגיש לידי נציג הרשות את צוואתו בכתב.
    • במקרה של אמירת הצוואה בעל פה, נציג הרשות חייב לרושם את הצוואה ולהקריא אותה בפני המצווה.
      •במקרה של הגשת הצוואה בשפה שאינה מובנת על ידי המצווה, נציג הרשת נדרש להקריא את הצוואה בפני המצווה בשפה המובנת למצווה, באמצעות מתרגם, המצווה רשאי לקרוא את הצוואה והתרגום בעצמו ללא הקראה על ידי נציג הרשות.
    • המצווה חייב להצהיר שזו אכן צוואתו, ללא צורך בחתימה.
    • נציג הרשות חייב לאשר על גבי מסמך הצוואה שהיא נרשמה וכי המצווה הצהיר שזו אכן צוואתו.

    מה מייחד צוואה בפני רשות?

    צוואה בפני רשות שונה מסוגי צוואה אחרים המוכרים בחוק הירושה. החוק מאפשר לערוך צוואה בפני רשות בשתי דרכים, ובנוסף נציג הרשות נדרש לברר כבר בתחילת ההליך האם המצווה העומד מולו הוא מעל גיל 18 וכי הוא כשיר לערוך צוואה. אם נציג הרשות סבור כי המצווה לא מבין את ההליך ואת משמעות הצוואה הוא לא רשאי לערוך את הצוואה אחרת ניתן לפסול את הצוואה מאחר והיא חסרת תוקף. נציג הרשות מוסיף את התרשמותו מהשיחה שקיים עם המצווה, לכן בתי המשפט רואים בצוואה בפני רשות כמסמך מחייב והם מעוניינים לכבד את רצונו של המצווה לאחר מותו, גם אם התגלו פגמים צורניים או פגמים טכניים במסמך.

    כדאי לדעת כי גם נוטריון מהווה רשות על פי הדין הישראלי, לכן יש אפשרות לערוך צוואה בפני רשות בפני נוטריון, ודי באישור שלו כדי לקבוע כי הצוואה נערכה כחוק, ואין צורך להביא ולהחתים שני עדים. בעזרת נוטריון ניתן לערוך צוואה בפני רשות גם בבית המצווה, בבית חולים ועוד.

    כאמור, אין צורך בעדים אם מחליטים לערוך צוואה בפני רשות, מאחר ונציג הרשות עורך את הצוואה או שהוא מקבל אותה בכתב ואחראי על ההליך כנדרש בחוק. ניתן לערוך צוואה בפני רשות על ידי הרשם לענייני ירושה ולהפקידאת המסמך אצלו, אך החוק לא מחייב את המצווה להפקיד את צוואתו אצל הרשם. לאחר מותו של המצווה יש להוציא צו קיום צוואה על מנת לממש את רצונו של המצווה.

    יש אפשרות לבטל צוואה בפני רשות, הדרכים לביטול צוואה מסוג זה מופיעות בסעיף 36 לחוק הירושה.

    נכתב על ידי:

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שרות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    צוואה בפני רשות – כל מה שחשוב לדעת

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      בקשה למינוי אפוטרופוס לבגיר
      מינוי אפוטרופוס לבגיר מסלול החיים הרגיל של אנשים בוגרים הוא שהם אחראיים לעצמם ומקבלים את ההחלטות עבור החיים שלהם. יחד עם זאת, ישנם לא מעט מקרים שבהם אנשים בוגרים לא יכולים או לא מסוגלים לקבל החלטות עבור עצמם ואז יש צורך...
      להמשך קריאה
      מינוי אפוטרופוס לגוף
      כל אדם עלול להגיע בצורה פתאומית למצב שבו אין הוא מסוגל לקבל החלטות שקשורות בו או לבצע פעולות יומיומיות ושגרתיות כפי שהיה יכול ורגיל. יתכן ומדובר בתאונת דרכים או כל תאונה אחרת שקרתה וגם יכול להיות שיהיה מדובר באירוע מוחי...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support