לשיחת ייעוץ ראשונית השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    ​שינוי צוואה הדדית על פי התיקון לחוק הירושה

    צוואה הדדית נחשבת להליך שכיח ומקובל בין בני זוג רבים בארץ, ובשנים האחרונות ניתן לראות כי זוגות רבים בוחרים לערוך צוואה הדדית הקובעת את סידורי הירושה בעת פטירת אחד מבני הזוג. צוואה הדדית מאפשרת ליורש ליהנות מהירושה עוד בימי חייו מאחר ומקובל לכתוב בצוואה זו כי כאשר אחד מבני הזוג ילך לעולמו, יקבל האחר את מלוא הרכוש, עם זאת לרוב גם מקובל להורות בצוואה הוראות הנוגעות לעיזבון גם לעתיד, לדוגמה חלוקה שווה של הרכוש בין הילדים עם מותו של היורש הראשון.

    הסכמה בין בני הזוג על תנאי הצוואה

    חשוב לציין כי צוואה הדדית מאפשרת לבני הזוג בעודם בחיים לקבל החלטה משותפת על העיזבון שיותירו לאחר פטירת אחד מבני הזוג וגם לאחר פטירתם של שני בני הזוג. הזוג יכול להחליט האם להוריש את רכושו לילדים, לחברים, לעמותה מסוימת, לארגון וכיוצא בזה. למעשה, אחד החששות בקרב זוגות רבים נוגע לחלוקת הרכוש לאחר פטירתם, במיוחד לנוכח העובדה כי לאחר מותו של אחד מבני הזוג עלול אחד הילדים לנסות להשפיע על ההורה שנותר בחיים לשנות את הצוואה לטובתו. לכן, צוואה הדדית מאפשרת להורים לקבוע יחדיו כיצד רכושם יחולק בין הילדים ללא השפעות ואינטרסים שונים.

    עם זאת, נשאלת השאלה מה יקרה אם ההורה שנותר בחיים מעוניין לבצע שינוי צוואה הדדית מאחר וחוק הירושה קובע כי העיקרון החשוב ביותר לפיו יש לנהוג הוא כיבוד רצון המת. כך לדוגמה בן הזוג שנותר בחיים עלול לסבול מהתנכלות של אחד הילדים לכן ברצונו לשנות את הצוואה ההדדית כדי להחליט על חלוקה שונה בין הילדים. מאחר וסוגיה זו נידונה בבתי המשפט פעמים רבות הוחלט על תיקון חוק הירושה כדי להסדיר נושא מורכב זה.

    שינוי צוואה הדדית על פי סעיף 8 א' לחוק הירושה

    סעיף 8 א' לחוק הירושה עושה סדר בדברים וקובע שני תנאים עיקריים המאפשרים לשנות צוואה הדדית:

    • שני בני הזוג חיים עדיין – כאשר בני הזוג עדיין חיים ואחד מבני הזוג מעוניין לבטל את הצוואה ההדדית עליו, לדוגמה בגלל פרידה, למסור הודעת בכתב לבן הזוג האחר, ולאחר מסירת האישור הצוואה מבוטלת ובני הזוג יכולים להכין צוואה חדשה.
    • אחד מבני הזוג נפטר – במקרה בו אחד מבני הזוג נפטר ובן הזוג שנותר בחיים מעוניין לשנות את הצוואה ההדדית הוא יהיה רשאי לערוך שינויים רק בחלקו בצוואה. אם העזבון חולק כבר הוא יוכל לבטל את הצוואה ההדדית רק אם יצליח להשיב את הרכוש שירש לפי הצוואה המקורית.

    מאחר ונושא זה מורכב ומחייב ניסיון מקצועי יש לפנות לעורך דין ירושות וצוואות על מנת לפעול כדין. כאמור, שינוי צוואה הדדית אפשרי במקרים מסוימים, באמצעות עורך דין ניתן לקבל סיוע משפטי ולבצע את ההליך כנדרש ולפנים משורת הדין.

    נכתב על ידי:

    עורך דין יוסי ברקוביץ, 53, מתגורר בגני תקווה נשוי + 2.

    עורך הדין ברקוביץ מעניק שרות משפטי נרחב ללקוחות מגוונים מכל רחבי הארץ והעולם.

    לעו"ד ברקוביץ היכרות מעמיקה וניסיון רב עם העולם המשפטי הסבוך של דיני הצוואות והירושות. כתיבת הסכמים בין יורשים, ניהול עיזבונות, פירוק שיתוף, ניהול קונפליקטים ומשברים בין יורשים, ייצוג מקצועי בבתי המשפט הן כמתנגד לקיום צוואות והן כמשיב להתנגדות, ייעוץ לכתיבת צוואות, וכן ייצוג מקיף עם שוק המקרקעין, בתחום הסכמי המכר ומיסוי.

    לקריאה נוספת בנושא צוואות היכנסו למאמרים הבאים:

    ​שינוי צוואה הדדית על פי התיקון לחוק הירושה

    קצת עליי:

    לשיחת ייעוץ ראשונית
    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

      מאמרים נוספים

      איש מקצוע משפטי ותיק ומנוסה
      כשמוגשת בקשה למתן צו קיום צוואה, כלומר צו שיאפשר את מימוש הצוואה ושימוש בנכסי האדם שהלך לעולמו, נפתחת גם האפשרות להגיש התנגדות למתן צו זה. החוק מאפשר לכל מי שרואה עצמו נפגע מהצוואה ולכן מהצו להגיש את ההתנגדות, גם מבלי...
      להמשך קריאה
      מצבים מורכבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית
      חוק הירושה הוא חוק מסועף במיוחד, ובנוסף לכך ייתכנו סביב ירושות רגשות מורכבים. בהתאם ישנם לא מעט מצבים שבהם נדרשת עזרה מקצועית, ורצוי של עורך דין ירושה מומלץ. עו"ד יוסי ברקוביץ' כבר סייע לרבים ורבות למצות את הזכויות, במקצועיות, ביושרה...
      להמשך קריאה
      חברת שיווק באינטרנט חברת שיווק באינטרנט
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support